KROKSHULT/KRISTDALA
På lördag klockan 10 går startskottet för en intensiv vecka i Krokshult. Då tänds den kolmila som byggdes redan i höstas, och under sju dygn framåt krävs ständig bevakning för att förvandla veden till värdefull träkol.
Det är Krokshultsbygdens byalag som bjuder in till tändningen av kolmilan den 18 april. Milan, som färdigställdes i oktober förra året, har legat och väntat på rätt tillfälle att tas i bruk. Nu är det dags, och för den som vill uppleva en doft av svensk industrihistoria är detta ett gyllene tillfälle.
Fika och eldning
För att fira tändningen bjuder byalaget på lättare servering med kaffe och bulle. Det blir en stämningsfull stund när den första röken stiger mot skyn och det hantverk som förberetts i månader äntligen sätts i verket.
Men för medlemmarna i byalaget innebär tändningen också början på ett hårt arbete. En kolmila kräver passning dygnet runt i en hel vecka för att processen ska bli lyckad.
Ett hantverk med rötter i järnbruken
En kolmila är en noga konstruerad vedhög, täckt med stybb (jord och kolstycke), där träet genomgår en kontrollerad och syrefattig förbränning. Genom att reglera lufttillförseln via små hål i milans sida ser man till att veden inte brinner upp, utan långsamt glöder och förvandlas till träkol.
Förr var träkolet helt avgörande för landets järnbruk, då det krävdes för att kunna smälta malm. Idag lever hantverket kvar främst som kulturhistoria och som ett sätt att producera högkvalitativt biokol.
Om allt går enligt plan hoppas byalaget kunna skörda ”massor av fin kol” när milan har svalnat efter sin vecka i glöd. Kolet ska sedan säljas och ge intäkter till byalaget.
Fakta / Kolmilatändning i Krokshult
När: Lördag 18 april, klockan 10.00
Var: Krokshult
Aktivitet: Tändning av kolmila samt servering av kaffe och bulle.
Arrangör: Krokshultsbygdens byalag
LÄS MER: Om framställning av träkol i kolmila
