Ny e-tjänst förbättrar rehabenhetens tillgänglighet i Oskarshamns kommun

Ny e-tjänst förbättrar rehabenhetens tillgänglighet i Oskarshamns kommun

2022-05-20 Av av Oskarshamns-Nytt

OSKARSHAMNS KOMMUN

”Nu förbättrar vi rehabenhetens tillgänglighet. Invånare som vill komma i kontakt med rehabenheten kommer från måndag enkelt kunna fylla i en e-tjänst för att sedan bli uppringda av rehabenheten”, skriver Oskarshamns kommun i ett pressmeddelande.

– Vi är glada att kunna bli mer tillgängliga på det här sättet. Det blir lättare för våra invånare och det kommer också bli smidigare för oss på rehabenheten, vilket i sin tur gynnar invånarna, säger Henrik Augestrand, enhetschef på rehabenheten.

”I e-tjänsten fyller man enkelt i sina kontaktuppgifter och sitt behov. Man får ett svar inom tre arbetsdagar. Den som inte vill använda e-tjänster kan i stället ringa eller besöka Servicecenter och få hjälp med en anmälan om att bli kontaktad”, skriver kommunen.

– Det är ett arbetssätt vi haft en längre tid för biståndshandläggarna och som har fungerat mycket bra. Servicecenter är alltid tillgängligt på vardagar, säger Ellinor Roos, chef för Servicecenter.

– Tidigare har vi haft en timmes telefontid per dag. Det är inte optimalt för den som behöver komma i kontakt med oss att behöva passa ett så kort fönster, säger Henrik Augestrand.

Fakta om rehabenheten:

”Kommunen ansvarar för viss rehabilitering i det egna hemmet, gruppboenden och på korttidsplatser. På rehabenheten arbetar arbetsterapeuter, fysioterapeuter/sjukgymnaster och hjälpmedelsassistenter. Rehabenheten är indelad i geografiska områden.

När ett behov av rehabilitering anmäls utreds detta och bedöms av arbetsterapeut och fysioterapeut/sjukgymnast. Vi arbetar i team med andra yrkesgrupper för att bidra till en ökad säkerhet och tryggare vård. Målet är att du ska klara vardagens aktiviteter efter dina behov och förutsättningar”, skriver kommunen.

Foto: Oskarshamns kommun

Dela gärna artikeln: