Ny krönikör: ”Som om deras fisar vore klimatneutrala”

Ny krönikör: ”Som om deras fisar vore klimatneutrala”

2021-06-15 0 av Wolter Stackelberg






Dela gärna artikeln:

KRÖNIKA

Hej!

Jag är ny här.

Jag skall presentera en krönika var fjortonde dag.

Vem är jag?

Jag fyller snart 64 år, har hustru, fem vuxna barn – varav tre är delvis egenproducerade – och hund. Bara så du vet.

Jag bor i nordligaste delen av vårt långa län – som är så långt att jag skulle hamna i Polen om man vred om det från Ölands södra udde. Eller, jag skulle hamna vid Mälarens norra strand om jag reste norrut i stället för till Kalmar.

Wolter Stackelberg, ny krönikör. Foto: Privat

”Vi pratar ju inte samma språk.

Bred östgötska kan vara svår att förstå för den som till vardags lyss till blekingska.

Varför har det blivit så här?”

WOLTER STACKELBERG, NY KRÖNIKÖR

Är det konstigt om de som bor i södra delen av länet inte känner direkt samhörighet med oss här uppe?

Vi pratar ju inte samma språk.

Bred östgötska kan vara svår att förstå för den som till vardags lyss till blekingska.

Varför har det blivit så här?

Varför har vi hamnat som en remsa med hav på ena sidan och Kronoberg/Jönköping/Östergötland på den andra?

Vi kanske blev över, eller så var det sjöfarten som band oss samman?

Det mesta transporterades på haven vid tiden då konungariket, genom Axel Oxenstierna, delades in i län.

Öland utgjorde ett eget län till att börja med.

Det skeppades skog och järn från våra trakter, glas och jordbruksprodukter från de södra bördiga delarna – för att inte glömma soldater och materiel som behövdes till försvaret av våra besittningar på andra sidan Östersjön.

I modern tid har kommunikationerna förbättrats i och med E22:an, eller E66 som den kallades inledningsvis.

Det är vad vi har när vi vill flytta oss söder ut och vice versa.

”Tynande tillvaro”

Något tåg har aldrig funnits mer än stickspår rakt in i landet.

Flygplatserna i Oskarshamn, Hultsfred och Kalmar lever en tynande tillvaro, om de överhuvudtaget är i drift, vilket de två förstnämnda dessvärre inte är i någon större omfattning.

Bara för att avsluta beskrivningen av vårt långa län kan vi dra oss till minnes då det mesta var indelat i Norra och Södra Kalmar, som en följd av rivalitet kan tänkas.

Såväl landsting, skytteförbund och andra viktigheter var indelat i Norra och Södra.

”Jag tillbringar min huvudsakliga nattvila i ren landsbygd, som det heter i sammanhang där människor skall delas in i grupper eller värderas av skattmasen”

WOLTER STACKELBERG, KRÖNIKÖR

Livet på landet

Mitt liv kretsar mycket runt livet på landet.

Jag tillbringar min huvudsakliga nattvila i ren landsbygd, som det heter i sammanhang där människor skall delas in i grupper eller värderas av skattmasen.

Efter mycket om och men har vi begåvats med fiberbunden kommunikation, vilket är den största uppgradering som gjorts sedan elektriciteten kom hit. Även den i sladd.

”Kör stor dieseldriven bil”

I övrigt kör jag stor dieseldriven bil och har för avsikt att så göra till dess att den sista droppen i lanthandlarns tapp är borta. Eller jag själv är borta. Förklarar senare.

Med livet på landet följer andra problemställningar än vad en stadsboende normalt ställs inför.

Förutom naturens krafter i form av snö, blåst och fästingar verkar det som om stadsboende i allmänhet och stadsboende politiker i synnerhet har ett intresse för oss – när de vill ha något av oss eller när de vill förhindra oss att ta till vara det som våra omgivningar givit oss.

”De påstår till exempel att våra kor förstör deras klimat”

WOLTER STACKELBERG, KRÖNIKÖR

Är det inte våra skogar eller stränder som inte får nyttjas så är det skolor och åldringsvård som man verkar tycka att vi inte behöver.

De påstår till exempel att våra kor förstör deras klimat – som om deras asfalt, bilåkande, i många fall onödiga arbeten och egna fisar vore ”klimatneutrala”.

”Ser fram emot fortsättningen”

Lite tacksamhet för det dagliga näringsintaget borde de kunna kosta på sig om inte annat.

Allt det där, om än uppdelat i portioner, kommer jag att filosofera runt framöver.

Jag ser fram emot fortsättningen.

I dag, 15 juni, är det ”Chaufförens” dag och ”Världsdagen om våld och övergrepp mot äldre” – om ni inte visste det.