Ny mobil lösning ersätter turistinfon på Flanaden

Ny mobil lösning ersätter turistinfon på Flanaden

2021-03-30 Av av Peter A Rosén

OSKARSHAMN

Turistinformationen i Oskarshamns kommun stänger sin besöksmottagning på Flanaden och blir mobil i stället.

Från och med den 1 april är turistinformationsarbetet inriktat på digital tillgänglighet och certifierade fysiska ”Infopoints”.

Det skriver Attraktiva Oskarshamn i ett pressmeddelande.

Under högsäsongen, på sommaren, ska turistinformationen finnas på plats på olika ställen i kommunen – med bil och lådcykel.

Turisterna behöver således inte uppsöka turistinformationen i Oskarshamn – turistinformationen kommer till turisterna, vid besöksmålen, i stället.

Johan Sjöstrand är platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn. Han konstaterar att antalet besökare minskade på turistinformationen redan åren innan pandemin slog till (2020).

Trenden är densamma på alla turistinformationer runtom i Sverige – och därför stängs besöksmottagningarna på det ena stället efter det andra.

Vill ha info på plats

– Det beror till stor del på att besökarna finner informationen digitalt, men även på att de vill ha information på plats där de befinner sig, säger han.

Turistinformationen drivs av Attraktiva Oskarshamn AB, på uppdrag av Oskarshamns kommun.

Syftet är att informera besökare och invånare om vad som finns att uppleva i kommunen.

I dagsläget har Attraktiva Oskarshamn certifierat sju Infopoints och man planerar för att ha tio när sommarsäsongen startar.

I satsningen ingår ett utökat utbud av broschyrer och extrautbildningar för personalen – allt för att kunna ge så bra service som möjligt till besökarna.

– Det känns bra att den här utvecklingen nu genomförs och att turistinformationen sprids där våra turister befinner sig – digitalt förstärkt men också fysiskt på olika platser i Oskarshamns kommun under högsäsongen, säger Mats Johansson, förvaltningschef på tillväxt- och näringslivskontoret i kommunen.

FOTO

ATTRAKTIVA OSKARSHAMN

Dela gärna artikeln: