INSÄNDARE
I kväll tappade vår dotter ett glas som gick sönder och hon skar upp ett djupt jack i fingret.
Vi gjorde vad vi kunde för att stoppa blodflödet samtidigt som vi ringde 1177 för att få råd – eller kanske bli hänvisade till akuten, om vi inte lyckades själva.
Det blödde i minst 15 minuter innan det till slut upphörde, och vi kunde tvätta, tejpa och plåstra om.
Jag väntade totalt 45 minuter i telefon innan jag gav upp – då hade jag fortfarande inte kommit fram till 1177.
Om vi i stället hade haft möjlighet att åka till akuten hade vi troligen fått hjälp direkt och kunnat åka hem efter en kvart.
Nu får vi bara hoppas att vi gjort ett bra jobb, så att vår dotter inte får problem med sitt finger efter den här händelsen.
Tänk om det blir värre nästa gång – och vi inte får rätt hjälp i tid…
Att ringa 112 för ett blödande finger känns inte rätt, men att inte komma fram till 1177 känns ännu värre.
Det är idiotiskt att lägga ned akuten i Oskarshamn.
Två oroliga föräldrar

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se