Oskarshamn är bäst på värdskap

Oskarshamn är bäst på värdskap

2021-10-05 Av av Annicka Gunnarsson

OSKARSHAMN

Attraktiva Oskarshamn har med hjälp av nya, moderna och hållbara transportsätt mött gästerna där de finns. För det vinner de priset Bästa värdskap inom besöksservice skriver Visita, bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, i ett pressmeddelande på tisdagen.

Priset är för att uppmärksamma auktoriserade Turistinformationer och InfoPoints som gör det där lilla extra för sin destination, ligger i framkant vad gäller innovativt tänkande och/eller genom material och service markerar en stolthet över sin destination.

Personligt värdskap

På tisdagen stod det klart att det företagsägda bolaget Attraktiva Oskarshamn AB, som i år bland annat har satsat på en mobil turistinformation, har tilldelats Bästa värdskap 2021 inom besöksservice för sitt personliga värdskap med motiveringen:

”Genom att lägga fokus på att finnas där besökaren fysiskt befinner sig, belyser Oskarshamn vikten av det goda värdskapet på plats. I en tid när betoningen ofta ligger på det digitala värdskapet, har Oskarshamn istället med stolthet för sin destination, utökat sin besöksservice med lådcykel och turistinformationsbil och finns därmed på de platser i staden där besökaren rör sig. Genom att stärka arbetet med att göra varje InfoPoint till en ambassadör för staden, samt att via smarta transportmedel möta besökaren på plats, visar Oskarshamn att det enkla i ett värdskap är fortsatt viktigt.”

Oskarshamn kan se ljust på framtiden

”Under det här året har det goda värdskapet och verksamheterna som lever på det utmanats som aldrig förr. Samtidigt har det goda värdskapet aldrig varit viktigare och sannerligen en konkurrensfördel för de besöksmål och destinationer som levererat på topp i år. En av de absolut bästa har varit Oskarshamn som därmed kan se ljust på framtiden”, säger Jörgen Nilsson, ordförande i Visitas råd för besöksservice.

Utmärkelsen betyder massor

Johan Sjöstrand är platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn AB och arbetar med Oskarshamns Turistinformation som utvecklats mycket det senaste året.

Vad betyder vinsten för Oskarshamn?

”Utmärkelsen betyder massor för oss, kul att vi som destination uppmärksammas nationellt och få bekräftat att vår satsning är rätt och lyckad” säger Johan Sjöstrand.

Hur ska ni fira?

”Vi firar med tårta på förmiddagen och god lunch på en av stans restauranger!”, avslutar Johan Sjöstrand.

Platsutvecklarna Amanda Hedberg och Johan Sjöstrand med den mobila turistinformationen som är en av de nya satsningarna på en modern turistinformation där turistinformatörerna söker upp turisterna vid Gotlandsterminalen, på campingarna, på Brädholmen, vid Info Points i kommunen och vid evenemang.

FAKTA / VISITA

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med över 7 000 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar.

Visitas nationella råd för besöksservice instiftade 2020 ett pris för bästa värdskap inom besöksservice. Visitas nationella råd för besöksservice är ett organ inom Visita. Rådet arbetar främst med turism- och värdskapsfrågor, lokalt och regionalt.

Foto: Attraktiva Oskarshamn AB

Dela gärna artikeln: