Oskarshamnsbo om vården: En försämring är inte en förbättring

Bild på en sjukhusentré i Oskarshamn.
Oskarshamns sjukhus. Arkivfoto: Peter A Rosén

ANNONS

INSÄNDARE

Regionens egen information avslöjar sanningen om vården i Oskarshamn.

Jag har läst Region Kalmar läns information om hur invånarna i Oskarshamn nu ska söka vård efter förändringarna kring akuten.

Det mest intressanta är egentligen inte vad regionen skriver – utan vad texten faktiskt avslöjar.

För bakom alla formuleringar om ”rätt vård på rätt plats” och ”ökad tillgänglighet” beskrivs i praktiken ett vårdsystem där människor först måste ta sig igenom telefonköer, bedömningar och hänvisningar innan de får hjälp.

Inte en förstärkning

Det är inte en förstärkning av tillgängligheten.

Det är ett filter.

Regionen skriver att hälsocentralerna är öppna dagtid på vardagar.

Övrig tid hänvisas människor till 1177.

Akutmottagningen i Oskarshamn tar i många fall emot patienter först efter kontakt med hälsocentral, 1177 eller ambulans.

Samtidigt vet alla hur verkligheten ser ut.

1177 har redan idag stora problem med väntetider och tillgänglighet.

Regionens politiker har själva gått ut offentligt och klagat på situationen.

Ändå väljer man att bygga hela modellen kring just telefonstyrning.

”Det är svårt att förstå hur politikerna tänkte där”

En engagerad invånare i Oskarshamn – och väljare i höst

Det är svårt att förstå hur politikerna tänkte där.

För den stora frågan människor ställer sig är väldigt enkel:

Vad händer när man är sjuk, orolig eller har ont – men inte kommer fram?

Vad händer när vården blir beroende av att människor först ska ta sig igenom ett system av hänvisningar i stället för att kunna söka akut hjälp direkt?

Det här är också anledningen till att så många reagerat så starkt på beslutet kring akuten i Oskarshamn.

För människor ser skillnaden mellan politiska formuleringar och verklighet.

Hjälper inte

Man kan kalla det ”omställning”, ”modernisering” eller ”nya vårdvägar” hur mycket man vill.

Men i grunden handlar det om att den direkta tillgängligheten till akut vård har försämrats.

Och då hjälper det inte att försöka kommunicera bort människors oro med pressmeddelanden och välpolerade formuleringar.

Problemet för regionens politiker är också att hela processen redan från början är skadad.

Beslutet byggde på en rapport som fått hård kritik för brister och felaktigheter.

Trots det drevs förändringen igenom.

Därefter har kommunikationen till stor del handlat om att försvara beslutet i stället för att ärligt diskutera konsekvenserna.

Det är därför förtroendet nu sviktar.

För människor accepterar att sjukvården måste utvecklas och förändras.

”Människor accepterar inte att politiker försöker beskriva en försämring som en förbättring”

Men människor accepterar inte att politiker försöker beskriva en försämring som en förbättring.

Och det är precis där vi är nu.

När regionens egen information i praktiken beskriver ett system där invånarna först måste ringa, vänta, bedömas och hänvisas innan de får vård, då blir det svårt att samtidigt hävda att vården blivit mer tillgänglig.

Försämrad trygghet

Tvärtom.

Regionens egen information visar varför så många i Oskarshamn känner att tryggheten har blivit sämre.

Och den känslan kommer inte försvinna genom fler pressmeddelanden.

En engagerad invånare i Oskarshamn – och väljare i höst

Läs fler insändare här

+1
44
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev varje lördag! Fullmatat med veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.*

*Nyhetsbrevet är självklart GRATIS!

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS