Paketstrul: Hur svårt kan det vara…

Paketstrul: Hur svårt kan det vara…

2022-12-03 Av av Thomas Wennerklint

LÖRDAGSKRÖNIKAN

Hur svårt kan det vara…

Förra veckan skrev jag ju om det onödiga fenomenet Black Friday och att det bara stimulerar till överkonsumtion och att det dessutom riskerar att sätta personer i ekonomiska knipor.

Nu ska jag ju kanske erkänna att jag inte alltid lever som jag lär, jag har faktiskt handlat en del. Till mitt försvar så är det dock saker som jag skulle handlat ändå, förr eller senare – dessutom vet jag att det var ett bättre pris eftersom det är saker som jag brukar köpa. Det handlar om en del hårvårds- och ansiktsprodukter till dottern och lite basic T-shirts till mig själv.

Nästan för enkelt

Det är smidigt att handla via nätet. Enkelt att beställa och betala, nästan för enkelt.

Allt som allt hade jag fyra beställningar inom kort tid, det var inga problem att följa paketens väg till mig via appar och sedan hämtade jag ut dem via Instabox, Bring (Djurproffsen) eller PostNords utlämningsställe.

Det tredje paketet hämtade jag ut på Coop i Kolberga som är utlämningsställe för just PostNord. Både min granne och hennes barn jobbar där, så när jag skulle hämta ut paketet så säger de:

”Du har ju ett paket till ståendes här inne, har du inte fått sms om att du ska hämta ut det?”

Det hade jag inte.

Det paketet är en julklapp till Felix – en bärbar DVD-spelare som jag beställt från CDON. Nu skickades det paketet från Frankrike så jag fick följa paketet via en fransk leverantör – chronopost – med hjälp av det ID-nummer som jag fick från CDON.

Jag hade följt försändelsens väg genom Europa – Frankrike – Köge (Danmark) – Malmö – Jönköping – Oskarshamn.

Började krångla

Det gick ju bra nästan hela vägen, men sista biten började det krångla.

Jag hade ju sett att paketet hade anlänt till Oskarshamn och jag hade angett att jag inte ville ha hemleverans utan hämta det på Coop – tänkte att det inte var så värst smart att ha en låda stående utanför huset en hel dag om man inte är hemma.

Jag hade som sagt inte fått något meddelande om att paketet anlänt till Coop och att jag skulle hämta ut det – alltså kan det inte lämnas ut.

Så jag åkte hem med paketet från Dressman och dubbelkollade min mejl och apparna ”Mina paket” och ”PostNord”. Ingenting.

”Lite frustrerad började jag allt bli…”

Thomas Wennerklint, krönikör

ID-märkningen jag fått från CDON fungerade inte heller på PostNord – ”hittar ingen försändelse”.

Lite frustrerad började jag allt bli… leveransen hade tagit sig genom halva Europa och var nu en kilometer hemifrån mig, grannen hade det framför ögonen, men den kunde lika gärna vara i Kina.

I torsdags var jag inne på ett PostNord-kontor i ett annat ärende och frågade personalen vad jag skulle göra.

”Personalen på Coop kanske har glömt att scanna i ditt paket vid ankomst – be dem kolla det.”

Ringde då till min kära granne som just då råkade jobba och snäll som hon är scannade hon paketet igen. Fortfarande utan resultat…  

Då försökte jag kontakta PostNord som efter paketets ankomst till Sverige är ansvariga för leveransen.

Inget svar

Ringa är ju inte att tänka på så jag skrev ett mejl, men det har jag ännu inte fått svar på…

Tålamodet tröt så på fredagsmorgonen kontaktade jag min stackars granne igen och förklarade situationen.

”Vilken pärla!”

Eftersom hon är en handlingskraftig kvinna bad hon om mitt personnummer och löste problemet på tio minuter. Dessutom löste hon också ut paketet och tog med det hem – snacka om hemleverans och personlig service. Vilken pärla!

Lök på laxen

Sedan fick jag, som lök på laxen, ett sms om att paketet var utlämnat och dessutom ett nytt ID-nummer på försändelsen från PostNord… det var ju så dags.

Kontentan av allt detta är ju att alla de smarta system vi har för olika funktioner i samhället är helt fantastiska – så länge de fungerar.

När de inte gör det blir det genast krångligare eftersom det är så svårt att få kontakt med en fysisk person ”på andra sidan”.

”Det måste vara skitjobbigt”

Jag vet vad jag talar om – det tog mig sex samtal och ett mejl plus en ifylld blankett för att säga upp en postbox hos PostNord. Fortfarande är jag inte säker på att jag har lyckats.

Jag tycker att jag är rätt bra på att fixa appar och digitala blanketter men skickar en tanke till dem som inte har det lika lätt… Det måste vara skitjobbigt.

Nähä, nu tar jag helg och öppnar paket!

Ha det bra!

/Thomas

Foto: Fotoakuten

Dela gärna artikeln: