Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Patrik Ekmans comeback inom motorsporten går som på räls

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Efter fem år i allsvenskan med Craftstadens Innebandyklubb har 31-årige Patrik Palle Ekman lagt innebandyklubban på hyllan och gjort comeback på bilsportsidan.

Både i Bilcross SM och svenska sprintserien.

– Jag slutade inte med innebandy bara för att vi åkte ner i ettan i våras utan jag hade bestämt mig för att det skulle bli min sista säsong långt tidigare. Jag var sugen på att ta upp bilåkandet igen, säger Patrik Ekman som kör för Oskarshamns RRC.

Palle är ganska nybliven pappa. Något som tar mycket tid.

Just nu är han pappaledig och skolar in sin son på dagis.

– Man kanske tror att motorsporten ska ta mer tid än innebandyn, men så är det inte. Vi tränade nästan varje kväll i veckan i allsvenskan och säsongerna innan vi tog klivet upp. Dessutom var det match varje helg.

– I motorsporten är det uppehåll mellan tävlandet och mekandet med bilarna tar inte så mycket tid – om inget allvarligt händer, säger Palle.

Palle har spelat innebandy i tävlingssammanhang i minst 15 år och har varit en av de ledande lirarna i klubben.

Lika farlig bakom ratten

Teknisk, snabb och målfarlig.

Det är samma sak i bilsporten.

Bilcross-SM kör Palle mest på skoj.

Han kör i en grön Opel Astra på cirka 150 hästkrafter.

Senaste tävlingen i Bilcross-SM kördes i Nyköping där Palle gjorde en kanontävling och blev trea i B-finalen.

På fredag åker han tillbaka till Nyköping igen, men då med sin orange Opel Astra. En 2wd rallycrossbil på runt 200 hk. Palle kör i klassen rallycross 2150 cc.

Palle har själv byggt båda bilarna, frånsett motorerna som han lejde bort.

– Jag tror jag kan ha lite nytta av att jag körde i Nyköping förra helgen. Känslan för banan sitter kvar och jag gillar den banan.

– Det är på samma banan men i sprintserien lägger man ut mer hinder för att göra banorna mer tekniska.

Banan i Nyköping är lite speciell jämfört med andra rallycrossbanor då den består till 85 procent av grusunderlag. Så Palle kommer att plocka med sig rena rallydäck, vid sidan om de vanliga rallycrossdäcken.

– Det blir det. Det gäller att få ner kraften i marken så det inte bara spinner, säger Patrik Ekman.

Sprintserien består av 10 deltävlingar på fem olika platser. Alltså kör man två tävlingar på varje tävlingsplats. Hittills har man kört i Västerås och Karlstad, således fyra deltävlingar.

”Mycket nöjd”

Det har gått mycket bra för Palle. Han ligger trea sammantaget i klassen.

– Det är jag mycket nöjd med och jag ska försöka förbättra placeringen efter helgens båda tävlingar i Nyköping.

Nästa deltävling går uppe i bandymetropolen Bollnäs, den 5-6 september.

– Det är jäkligt långt, innan sprintserien drog igång så hade jag bestämt mig för att hoppa över de båda tävlingar i Bollnäs. Men nu har det gått så bra och går det bra även i helgen så får jag nog överväga om jag inte måste åka till Bollnäs för att vara med och slåss om pallplatserna i klassen, säger Patrik.

Den två sista deltävlingarna körs i Laxå den 19-20 september och dit kommer Patrik Ekman att åka.

För att förklara vad sprintserien är så körs den med både rallybilar och rallycrossbilar. Givetvis klassvis.

Och varför Palle Ekman valde sprinterserien istället för ren rallycross beror på att bilsportförbundet gjorde en märklig regeländring i däcksreglementet till denna säsong.

– Nu får man bara köra på ett enhetsdäck som förbundet bestämt. Det är i princip ett däck som man kör med på vanliga bilar på gator och vägar. Reglementet gäller inte de fyrhjulsdrivna klasserna eller 2400 CC 2wd.

”Inte roligt”

– Förbundet menar att det blir billigare för dem som kör i 2150-klassen. Det kanske det blir men det är absolut inte roligt. Det är stor skillnad att köra med ett vanligt däck jämfört med ett tävlingsdäck. Väghållningen blir mycket sämre med vanliga däck.

– Ger man sig in och vill köra rallycross så får det väl kosta lite på däckkontot. Resultatet har blivit att det knappt finns någon som kör rallycross i de klasser som det nya däcksreglementet gäller för.

– I sprinterserien får vi använda tävlingsdäck, därför valde jag den serien, säger Patrik Ekman.

I Bilcross-SM återstår två deltävlingar, båda körs i Jönköping den 22 augusti respektive den 26 september.

Sammantaget ligger Patrik Ekman på 17:e plats – av totalt nästan 200 ekipage – i Bilcross-SM. Han gjorde ett rejält ryck uppåt efter helgens fina resultat.

Kusinen, Uffe Eriksson, Oskarshamns RRC, ramlade ner till andraplatsen totalt efter ha slutat tvåa i C-finalen.

TEXT & FOTO

Conny Blomander

conny@oskarshamns-nytt.se

Innebandyklubban har hamnat på hyllan och nu satsar Patrik Ekman fullt ut på både Bilcross-SM och svenska sprintserien. Den gröna Opel Astran kör Palle Bilcross med och den orangea Astran i sprintserien.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS