Pensionärsorganisationer får 15 miljoner kronor för att bryta äldres isolering

Ett barn har lagt handen på en äldre persons hand
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

ANNONS

SVERIGE

Många äldre är ensamma och isolerade under covid-19-pandemin. Pensionärsorganisationerna fyller en viktig funktion, för att stödja sina medlemmar och för att bidra till aktiviteter och bryta isolering. För att stärka deras arbete höjer nu regeringen statsbidraget till organisationerna med 15 miljoner kronor under 2021.

Det framgår av ett pressmeddelande från regeringen.

Regeringen har tidigare höjt organisationernas permanenta stöd med 5 miljoner kronor till sammanlagt 13 miljoner kronor. Med det ytterligare tillskottet för att bryta äldres isolering uppgår därmed stödet för 2021 till totalt 28 miljoner kronor.

Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

FOTO: FREEPIK

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS