Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Peter Wretlund (S) kommenterar kritiken mot KLT:s reklamkampanj

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

Tidigare på onsdagen berättade vi att Kalmar länstrafiks senaste reklamkampanj får svidande kritik (läs mer om det här).

Hur ser den politiska majoriteten på detta?

Vi ställer frågan till Peter Wretlund (S), som är regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län.

– Som politiker går jag inte in och recenserar enskilda reklaminslag som KLT gör, så länge de inte är kränkande eller visar förakt mot människor och människogrupper. Då skulle jag dra i bromsen – men vi gör rätt så mycket reklam och det är helt främmande för mig som politiker att ha synpunkter på detta, säger han.

Det är en tjänstemannafråga, fastslår Peter Wretlund, som berättar att den starka reaktionen från folk överraskade honom.

”Utan resenärer har vi ingen kollektivtrafik”

PETER WRETLUND (S), REGIONRÅD OCH ORDFÖRANDE I KOLLEKTIVTRAFIKNÄMNDEN I REGION KALMAR LÄN

Någon påpekade att KLT kanske kunde sänka biljettpriserna i stället för att lägga pengarna på den här typen av reklamkampanjer. Hur ser du på det?

– Reklam är, allmänt sett, ett vedertaget sätt för dem som vill beskriva att de finns och så vidare. Det behöver vi göra inom kollektivtrafiken – om vi ska ha resenärer. Utan resenärer har vi ingen kollektivtrafik. Att vi lägger pengar på reklam är fullt naturligt. Jag förstår inte det argumentet över huvud taget, svarar Peter Wretlund, som inte vet hur mycket pengar KLT har lagt på nämnda reklamkampanj.

Vår tidning ska kolla upp den saken med tjänstemannasidan/reklammakaren.

Personen i fråga påpekar att KLT är ensam på banan – ni har ju ingen konkurrent på kollektivtrafiksfronten i länet…

– Jo, men vi har konkurrens, säger Peter Wretlund, som nämner bilen, cykeln och andra trafikslag.

– Vi måste i allra högsta grad finnas med på banan på olika sätt.

Men är det inte trist om inte folk förstår budskapet i reklamkampanjen?

– Uppskattad reklam är alltid bäst, givetvis. Men jag är inte professionell på reklamsidan och jag kan därför inte bedöma saken, så länge det inte rör sig om något kränkande, säger Peter Wretlund.

Peter Wretlund (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län. Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS