INSÄNDARE
Postnord borde leverera och inte skylla på force majeure.
I dag fick jag besked från Postnord om att min leverans inte kunde utföras på grund av force majeure och att platsen inte var tillgänglig.
Det märkliga är att jag var hemma hela dagen – och ingen brevbärare eller postbil syntes till.
För den som inte är insatt betyder force majeure saker som krig, naturkatastrofer, översvämningar eller andra oförutsedda händelser bortom någons kontroll.
”Respektlöst”
Det är alltså inte något man kan ta till när man helt enkelt inte försökt leverera posten.
Att hänvisa till en sådan orsak känns både respektlöst och oseriöst mot kunderna.
Postnord satsar visserligen stort på sin nya reklamserie där de vill visa en mer mänsklig och pålitlig sida – men ute i verkligheten verkar man snarare ha tappat bort både ansvar och trovärdighet.
Kanske är det dags att lägga mindre pengar på reklamfilmer – och mer på att faktiskt leverera posten och paketen som utlovat.
En besviken kund som varit hemma hela dagen


Redaktionens tillägg:
Vad betyder force majeure?
Uttrycket force majeure kommer från franskan och betyder ”högre makt”.
Det används juridiskt för att beskriva händelser som ligger utanför en parts kontroll – till exempel naturkatastrofer, krig, strejker eller extrema väderförhållanden – som gör att ett avtal tillfälligt inte kan uppfyllas.
Det får inte användas som ursäkt för vanliga misstag, förseningar eller bristande planering.

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se