INSÄNDARE
Jag är gammal sosse och har precis som Magdalena Andersson (S) ibland vänt kappan efter vinden och gått vidare.
Skillnaden är att jag alltid stått för mina handlingar och tagit ansvar för konsekvenserna.
Magdalena Andersson gör i dag något helt annat.
Hon står inför svenska folket och låtsas som att hon alltid har varit för stabil elförsörjning.
Allt hon säger är dokumenterat i intervjuer, tal och valmanifest.
Hennes ord finns kvar, inspelade och arkiverade.
De visar tydligt att hon tidigare inte stod för den politik hon nu påstår att hon alltid förespråkat.
”Brutalt”
Resultatet av hennes beslut är konkret och brutalt.
Svenska hushåll betalar rekordhöga elpriser.
Äldre pensionärer med små marginaler drabbas hårdast.
”Att stå och fara med osanning gällande orsaken till denna kris är inte bara ohederligt. Det är respektlöst och farligt och det underminerar förtroendet för demokratin”
Gammal sosse
De som byggt upp Sverige under hela sitt liv tvingas nu betala priset för politiska beslut som stängde äldre kärnkraftsreaktorer utan att säkra nya investeringar.
Att stå och fara med osanning gällande orsaken till denna kris är inte bara ohederligt.
Det är respektlöst och farligt och det underminerar förtroendet för demokratin.
Att medvetet vilseleda folket borde ifrågasättas ordentligt och kunna få konsekvenser.
Politik handlar om förtroende.
”Äldre har inte råd”
När människor lider ekonomiskt på grund av beslut som fattats av dem som sitter vid makten och dessa politiker sedan försöker skriva om historien undermineras hela demokratin.
Väljarna glömmer inte.
Äldre har inte råd att vänta.
Det är dags att politiker tar konsekvenserna av sina handlingar och slutar ljuga om dem.
Annars riskerar de att permanent underminera förtroendet för svensk politik.
Gammal sosse
LÄS MER: Artiklar om elpriser
