SVERIGE
Det ska bli svårare att leva på försörjningsstöd utan att söka jobb.
Regeringen ger nu Arbetsförmedlingen i uppdrag att bygga ut sin digitala infrastruktur för att möjliggöra en omfattande kontroll av biståndsmottagare.
Syftet med reformen är att stärka den så kallade arbetslinjen. Genom att öka informationsutbytet mellan Arbetsförmedlingen och kommunernas socialnämnder vill regeringen säkerställa att de som får försörjningsstöd faktiskt står till arbetsmarknadens förfogande.
– Det måste löna sig mer att arbeta än att leva på bidrag. Konsekvenserna av långvarigt bidragsberoende är förödande, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).
Digitalt system för snabbare kontroll
I praktiken innebär beslutet en utökad uppgiftsskyldighet. Det betyder att Arbetsförmedlingen får ett större ansvar att lämna ut relevant information till socialtjänsten om en persons aktivitet. För att detta ska fungera i vardagen måste myndighetens digitala system utvecklas så att informationen kan delas snabbt och tillförlitligt.
– Genom bättre informationsutbyte får kommunerna bättre förutsättningar att följa upp att personer med försörjningsstöd är aktiva och tillgängliga för arbete, säger arbetsmarknadsminister Johan Britz (L).
Krav på motprestation
Satsningen är en del av en större bidragsreform där även aktivitetskrav för försörjningsstöd ingår. Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för Sverigedemokraterna, betonar att bidrag endast ska gå till dem med verkliga behov.
– Den som kan arbeta ska arbeta. Med bättre kontrollmöjligheter tar vi ytterligare ett steg bort från passivt bidragsberoende, säger han.
Arbetsförmedlingen ska redovisa uppdraget senast den 31 mars 2027, men arbetet med den digitala infrastrukturen påbörjas omgående.
LÄS MER: Alla artiklar om regeringen
