Warning: preg_match(): Compilation failed: quantifier does not follow a repeatable item at offset 97 in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php on line 136 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 19 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 23 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 27 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 31 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 39 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 621 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 629 Regeringen tar krafttag mot oseriös telefonförsäljning – beordrar granskning | Oskarshamns-Nytt
Kvinna med mobiltelefon
Bilden är en genrebild. Foto: Pexels

Regeringen tar krafttag mot oseriös telefonförsäljning – beordrar granskning

ANNONS

SVERIGE

Många känner sig pressade och ibland lurade av telefonförsäljare. Nu har regeringen fått nog. Med en ny utredning av Konsumentverket hoppas man kunna stärka skyddet för konsumenter, särskilt utsatta grupper, och komma tillrätta med de återkommande problemen inom branschen.

Många konsumenter känner sig lurade och pressade av påstridiga telefonförsäljare, och Konsumentverkets egna granskningar bekräftar återkommande problem. Nu tar regeringen krafttag och ger Konsumentverket i uppdrag att göra en djupgående utredning av konsumentskyddet inom området. Syftet är att identifiera brister och föreslå konkreta åtgärder för att stärka konsumenternas ställning.

Oacceptabel situation

Konsumentverket ska i sin utredning bedöma om det nuvarande skyddet är tillräckligt, föreslå nödvändiga åtgärder inklusive eventuella regeländringar, peka ut särskilt problematiska branscher och produktområden samt överväga om ytterligare avgränsningar i regleringen behövs, exempelvis beroende på typ av produkt eller målgrupp.

− Det är uppenbart att telefonförsäljning behöver granskas ytterligare. Det är helt oacceptabelt att särskilt sårbara grupper såsom äldre, språksvaga och personer med funktionsnedsättningar kommer i kläm vid telefonförsäljning. Vissa produktgrupper och branscher kan vara särskilt problematiska och behöver därför särskilt pekas ut, säger Civilminister Erik Slottner (KD) i ett pressmeddelande.

Trots att Sverige sedan 2018 har ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning och att det är förbjudet inom premiepensionsområdet, tyder mycket på att problemen kvarstår. NIX-registret har inte heller lyckats stoppa alla oseriösa aktörer. Mot denna bakgrund ger regeringen nu Konsumentverket i uppdrag att grundligt analysera situationen och komma med förslag på förbättringar.

+1
6
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

Scrolla för mer nyheter

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Nyheter i din inkorg

Varje lördag får du ett nyhetsbrev* med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter nedan och invänta mejlet med bekräftelse i din inkorg:

*Nyhetsbrevet är GRATIS och du kan självklart avsluta det när du önskar.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Secret Link