Så ser S och SD på larmet från hemtjänsten i Kristdala

Anita Hultgren (S) på Dämmen i Kristdala
Anita Hultgren (S) är förste vice ordförande i socialnämnden i Oskarshamns kommun. Foto: Peter A Rosén

ANNONS

KRISTDALA

Tidigare på torsdagen skickade Kristdala Hemtjänst ett öppet brev till politiker och tjänstepersoner i Oskarshamns kommun (läs det här).

Hur reagerar Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna på det som framförs där?

ON skickade frågan till oppositionsrådet Leif Axelsson (SD) och till socialnämndens förste vice ordförande Anita Hultgren (S).

Här är svaren:

”Först och främst vill vi vara tydliga med en sak: vi tar det ni beskriver på mycket stort allvar. Sverigedemokraterna ser och hör er och vi prioriterar er i våra budgetförslag och i vår politiska inriktning. Jag har själv besökt ett par hemtjänstgrupper och senast i eftermiddag så kontaktade jag hemtjänsten i Kristdala för att boka in ett besök med hemtjänstpersonalen för att på ort och ställe skapa min bild. Dessvärre så fick jag inte tag på någon ordinarie personal, utan jag pratade med en trevlig vikarie, som bad mig återkomma under morgondagen. Vilket jag självklart ska göra. Jag vill också vara tydlig med att detta är i första hand en ledningsfråga och en fråga för socialnämnden och dess ledamöter, men självklart så har ni er fulla rätt att kontakta oss övriga politiker”, skriver Leif Axelsson i ett mejl.

Tre möten

Han fortsätter:

”Kommunstyrelsen har tillskapat ett partsammansatt råd för arbetsmiljö och bemanning. Där både representanter från facken, kommunikationschefen, socialchefen, HR-chefen och kommundirektören ingår. Det är i första hand där, i det rådet, som frågorna från er, högt och lågt, ska avhandlas.”

”Rådet har hittills haft tre möten. Ett studiebesök hos hemtjänsten i Mörbylånga har gjorts för att titta på hur hemtjänsten och äldreomsorgen där bedrivs. Kanske hittade man något som går att översätta till vår kommun. Rådet har ingen beslutanderätt, utan frågorna avrapporteras till kommunstyrelsens arbetsutskott under resans gång. Jag förväntar mig mycket av detta råd och att all personal får komma till tals via sina fack. Det går säkert också bra att ni bjuder in er  själva till detta råd om ni skulle ha en fråga som ni vill ha besvarad.”

”Hemtjänsten är en av kommunens mest grundläggande välfärdsverksamheter. Den bygger på att det finns personal som orkar, vill och har rimliga förutsättningar att göra ett gott arbete. Om personalen pressas för hårt drabbas inte bara arbetsmiljön, utan också kontinuiteten, tryggheten och kvaliteten för de äldre. Det ni beskriver kring schemaläggning, dygnsvila, veckovila, återhämtning, sexdagarsveckor, helgarbete, semesterplanering och bristande dialog behöver därför följas upp ordentligt.”

”Vi vill ha ett ledarskap som bygger på dialog, tydlighet och respekt för dem som faktiskt utför arbetet”

Leif Axelsson (SD), oppositionsråd i Oskarshamns kommun



”Vi sverigedemokrater har i både vårt valmanifest och vårt budgetarbete varit tydliga med att äldreomsorgen ska prioriteras. Vi har lyft vikten av trygghet, kontinuitet, närhet och kvalitet inom omsorgen. Vi har också varit tydliga med att kommunen måste lägga mer resurser på kärnverksamheten, där äldreomsorgen är en av de absolut viktigaste delarna. Även ledarskapet har vi satsat lite extra på. Vi vill ha ett ledarskap som bygger på dialog, tydlighet och respekt för dem som faktiskt utför arbetet.”

”Ett tydligt, bra och gott ledarskap, skapar trygga och nöjda arbetsgrupper och medarbetare, som i sin tur genererar en god och bra äldreomsorg och omsorg till våra kunder som köper våra tjänster. Vi menar också att kommunen behöver ta personalens signaler på allvar och säkerställa att det finns hållbara scheman, fungerande bemanning.”

”Om kommunen vill ha en äldreomsorg som fungerar, då måste man också ge verksamheten rimliga förutsättningar. Det gäller både ekonomiskt, organisatoriskt och ledarskapsmässigt. Sverigedemokraterna kommer därför att ta med sig ert brev in i det politiska arbetet. För oss är detta inte bara en personalfråga, utan en fråga om hela äldreomsorgens framtid i Oskarshamns kommun. Ni som arbetar i hemtjänsten bär en mycket viktig del av kommunens välfärd. Då ska ni också kunna förvänta er att kommunen lyssnar när ni säger att situationen inte längre är hållbar”, skriver Leif Axelsson.

Leif Axelsson (SD)
Leif Axelsson (SD). Foto: Peter A Rosén

Uppriktigt ledsen

Anita Hultgren svarar så här:

”Jag är uppriktigt ledsen över detta brev, här pekar personalgrupperna på obefintlig dialog. Att man bryter mot lagar och avtal kontinuerligt. Dygnsvilan med mera. Nämnden har lagt tyngdpunkt på att dialog skall föras med medarbetare. Politikens uppdrag är att se till att budgeten hålls och vad som skall göras. Huret i frågorna skall tjänstemännen ansvara för. Arbetsmiljön är oerhört viktig och om många medarbetare lämnar ett jobb måste man genomlysa vad detta beror på. Är det av naturliga själ eller av arbetsmiljömässiga själ? Detta kommer vi att föra en dialog om.”

”Vi behöver varenda medarbetare som vi har i förvaltningen”

Anita Hultgren (S), förste vice ordförande i socialnämnden i Oskarshamns kommun

”Vi behöver varenda medarbetare som vi har i förvaltningen. De gör ett fantastiskt arbete. Vi har satt ett särskilt råd att genomlysa just skaven i förvaltningen, där partsgemensam dialog skall föras”, skriver Anita Hultgren.

+1
5
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev varje lördag! Fullmatat med veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.*

*Nyhetsbrevet är självklart GRATIS!

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS