VALET 2026
Socialdemokraterna intensifierar sitt kampanjarbete inför det kommande valet i höst. Enligt färska siffror från partiet har man redan genomfört över 100 000 samtal via dörrknackning – en markant ökning jämfört med föregående valår.
Partiet inledde sin nationella samtalskampanj ovanligt tidigt, med start den 8 februari. Sedan dess har takten varit hög, och man har i dagsläget nått nästan 80 000 fler väljare än vid samma tidpunkt inför valet 2022.
Enligt Socialdemokraternas partisekreterare, Tobias Baudin, är den tidiga starten och det ökade antalet samtal en medveten strategi för att mobilisera inför hösten.
Fler frivilliga i kampanjen
Partiet uppger att de ser ett ökat intresse för att delta i kampanjarbetet. Varje vecka ansluter sig ett hundratal nya personer till den nationella organisationen för att delta i dörrknackningen runt om i landet.
– Vårt kampanjarbete har växlat upp rejält och vi samtalar med tiotusentals fler väljare än vid samma period förra valet, säger Tobias Baudin i ett pressmeddelande.
Fokus på personliga möten
Strategin att knacka dörr bygger på att skapa personliga möten med väljarna för att diskutera partiets visioner för Sverige. Genom att börja kampanjen redan under senvintern hoppas partiet kunna bygga upp en stabil grund av väljarkontakter i god tid före valdagen.
Kampanjen är en del av en större nationell satsning där målet är att täcka stora delar av landets bostadsområden genom fysiska besök.
LÄS MER: Vår nedräkning till valet 2026
