ANNONS

Stark e-handel bidrog till att försäljningen av kläder ökade under augusti

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Fart i e-handeln bidrog till att försäljningen av kläder ökade med 2,1 procent i augusti. Skohandeln gick trögare och backade med 2,8 procent. Stilindex utökas med mer data – för första gången släpps siffror uppdelat på butik och e-handel. 

Försäljningen av kläder i e-handeln ökade med 10,8 procent jämfört med samma månad förra året. Även försäljningen i butik ökade med mer blygsamma 1,8 procent. 

– Hushållen håller fortfarande i plånboken och det pressar givetvis hela branschen. Det är helt avgörande för Sverige som handelsland att konsumtionen kommer igång igen. Det behövs fler räntesänkningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, och fortsätter:

– Ökningen i klädhandeln är glädjande och en positiv signal om bättre tider. Det förhållandevis varma vädret i augusti är en förklaring till att skohandeln inte tog fart. Med höstvädrets intåg räknar vi med att försäljningen av skor får en rejäl skjuts.

TotaltAugusti
2024-2023
Augusti
2024-2022
Kläder2,1%12,4%
Skor-2,8%3,3%
Källa: Svensk Handel

Damkläder ökade mest

Nytt för månadens mätning är att Stilindex också mäter försäljningen av dam-, herr- och barnkläder. Försäljningen av damkläder gick starkast och ökade med 4,9 procent.

– Modehandeln spelar en viktig roll i samhället. Det är en jobbskapare, en garant för levande platser och en bransch i snabb omställning. Därför är det angeläget för oss att presentera mer data som följer modebranschens utveckling, säger Sofia Larsen i ett pressmeddelande.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS