Stora brister i skolornas hantering av skärmar: ”Allvarligt”

Simona Mohamsson (L)
Simona Mohamsson (L). Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

ANNONS

SVERIGE

En ny rapport från Skolinspektionen avslöjar att många svenska skolor har stora brister i hur de hanterar elevers skärmanvändning. Av de 60 skolor som granskades hade 36 av dem brister i sina rutiner för att samla in, förvara och lämna tillbaka digitala enheter som mobiltelefoner.

Rapporten pekar på att otillåten skärmanvändning är vanligare på skolor som saknar eller har bristfälliga rutiner. Detta är ett allvarligt problem, menar regeringen.

– Att så många skolor brister i arbetet med skärmanvändandet är allvarligt. Skolan skall vara en plats där eleverna får arbetsro och goda förutsättningar för lärande. Om vi inte minskar distraktionerna i klassrummet riskerar både trygghet och kunskapsresultat att försämras, säger utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L)

Regeringen har vidtagit flera åtgärder för att minska skärmtiden i skolan och en utredning har föreslagit en lagändring om obligatorisk insamling av mobiltelefoner under hela skoldagen. Förslaget bereds just nu i Regeringskansliet.

+1
4
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS