SVERIGE
Svenskarna fortsätter att lägga allt mindre pengar på ekologiska livsmedel, visar ny statistik från SCB. Under förra året sålde dagligvaruhandeln ekologiska livsmedel för 16,6 miljarder kronor i löpande priser, vilket är detsamma som inbringade kronor.
Trenden att svenskarna köper mindre ekologiskt fortsätter.
– Jämfört med 2022 minskade försäljningen av ekologiska varor med 3,8 procent. Kött var den varugrupp som minskade mest, med 17,8 procent, säger Mariah Nilsson, statistiker på SCB.
I dag är bara 1,5 procent av köttet som säljs ekologiskt. Även försäljningen av ekologiska grönsaker minskade mycket jämfört med 2022, med 11,8 procent.
Försäljning av ekologiska livsmedel och livsmedel totalt, i miljoner kronor
Ekologisk försäljning 2023 | Utveckling ekologisk försäljning 2023, jämfört med 2022 | Total försäljning 2023 | Andel ekologisk försäljning, i procent | |
---|---|---|---|---|
Livsmedel och alkoholfria drycker | 18117 | -3,8 | 333642 | 5,4 |
Livsmedel | 16640 | -3,6 | 296855 | 5,6 |
Bröd och övriga spannmåls-produkter | 806 | -6,3 | 49879 | 1,6 |
Kött | 801 | -17,8 | 53152 | 1,5 |
Fisk | 2950 | 2,5 | 17942 | 16,4 |
Mjölk, ost och ägg | 3017 | 0,9 | 49579 | 6,1 |
Oljor och fetter | 690 | -8,3 | 9466 | 7,3 |
Frukt | 3215 | -2,8 | 24913 | 12,9 |
Grönsaker | 3017 | -11,8 | 36415 | 8,3 |
Sötsaker och glass | 1247 | 5,1 | 41311 | 3,0 |
Övriga livsmedel | 896 | -0,1 | 14198 | 6,3 |
Alkoholfria drycker | 1476 | -5,7 | 36787 | 4,0 |
Kaffe, te och kakao | 995 | -3,1 | 11334 | 8,8 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | 482 | -10,9 | 25453 | 1,9 |
Trendbrott 2021
Försäljningsvärdet av ekologiska varor ökade stadigt fram till 2020, men från 2021 har den ekologiska försäljningen i stället gått nedåt. Andelen ekologiska varor som såldes 2023 var olika stor i olika varugrupper. Högst andel ekologiska varor återfanns bland fisk där 16,4 procent av all fisk som såldes var ekologisk.
Näst högst andel var bland frukt vars ekologiska försäljning motsvarade nästan 13 procent av den totala försäljningen. Av all grönsaksförsäljning var 8,3 procent ekologisk och motsvarande andel för mjölk, ost och ägg var 6,1 procent.
FAKTA / Om statistiken
Livsmedelsstatistiken är en årlig rapport som beskriver livsmedelsförsäljningen i Sverige. Statistiken bygger på kassaregisterdata från aktörer i livsmedelsbranschen. Rapporten innehåller bland annat den totala försäljningen av livsmedel, i löpande och fasta priser, försäljningen uppdelat på olika varugrupper och försäljningen av ekologiska varor samt egna märkesvaror.
Foto: Freepik