Tidigare kommunanställd: ”Hur många varningssignaler krävs?”

Händer på tangentbord
Bilden är en genrebild. Foto: Imgur

ANNONS

INSÄNDARE

Hur många varningssignaler krävs innan någon reagerar?

Under lång tid har negativa rubriker om Oskarshamns kommun avlöst varandra.

Det handlar om problem inom tekniska verksamheter, kritik mot ledarskap, återkommande rapporter om en pressad äldreomsorg och anställda som vittnar om en arbetsmiljö som får människor att må dåligt.

Vid det här laget är det svårt att se allt som enskilda händelser.

Ett djupare problem?

När liknande berättelser återkommer från olika delar av kommunen måste man börja fundera på om det finns ett djupare problem.

”Jag har själv varit en del av den verklighet som beskrivits i medierna”

En tidigare kommunanställd

Jag har själv varit en del av den verklighet som beskrivits i medierna.

Jag har tidigare berättat om mina erfarenheter i lokalpressen och vet därför att kritiken inte bara består av rykten och missnöje från några få personer.

Det som förvånar mig mest är att så många verkar dela samma uppfattning, men att så få vågar stå för den öppet.

I kommentarsfält, på sociala medier och i fikarum hörs berättelser om dålig arbetsmiljö, missnöje och en känsla av att ingen lyssnar.

Samtidigt sker nästan all kritik anonymt.

Många verkar vara rädda för att säga vad de tycker när namn och ansikte måste följa med.

Och det är kanske just där problemet ligger.

Väljer att vara anonym

Om det som skrivs och sägs verkligen stämmer, varför står då inte fler tillsammans?

Om hundratals människor upplever samma sak borde det finnas en styrka i att agera gemensamt i stället för att var och en sitter tyst eller skriver under anonym signatur.

”Det är dags att människor börjar tala klarspråk”

Jag skriver anonymt i dag.

Inte för att jag inte är beredd att sätta mitt namn under det jag skriver, utan för att jag vägrar acceptera att enskilda personer ska behöva stå ensamma medan hundratals andra nickar instämmande i tysthet.

Om fler är villiga att öppet berätta om sina erfarenheter är jag också beredd att göra det.

För förändring kräver mod, men den kräver också gemenskap.

Det är dags att människor börjar tala klarspråk.

Inte bakom skärmar, utan tillsammans.

Betydligt svårare

För om ingen vågar lyfta problemen öppet kommer ingenting att förändras.

Det är lätt att avfärda en person.

Det är betydligt svårare att avfärda ett kollektiv.

Om problemen är så omfattande som många påstår är det dags för fler att stå sida vid sida och berätta om sina erfarenheter.

Ingen ska behöva stå ensam, men tillsammans kan man inte lika enkelt ignoreras.

Då måste fokus flyttas från vem som talar till vad som faktiskt sägs.

En tidigare kommunanställd som själv medverkat i lokalpressens rapportering

Läs fler insändare här

+1
28
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS