ANNONS

Kustpilentåg
Foto: Region Kalmar län

Trafikavtalet för KLT:s trafik på Stångådalsbanan säkrat för 2025: “Vi är mycket nöjda”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KALMAR LÄN

”På tisdagen fick Region Kalmar län besked om att Trafikverket sett över förväntade kostnader för innevarande och nästa år. Därmed kan de förlänga trafikavtalet för Stångådalsbanans tågtrafik ytterligare ett år. Det innebär 18,4 miljoner kronor för KLT”, skriver majoritetspartierna i regionen – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.

”Det var för en månad sedan som regionpolitikerna i Region Kalmar län fick besked om att trafikavtalet mellan KLT och Trafikverket om att trafikera Stångådalsbanan med trafik mellan Linköpings och Kalmar inte skulle förlängas. Avtalet är i år på 18,4 miljoner kronor och tappet skulle ha inneburit ett hårt slag mot tågtrafiken.”

“Har jobbat hårt”

– Vi har idag haft ytterligare möten med Trafikverket och kan meddela att avtalet för nästa år är säkrat. Det innebär att vi inte tappar de 18,4 miljoner kronor som garanterat trafiken på Stångådalsbanan. Vi har jobbat hårt med denna fråga, både vi och våra riksdagsledamöter har genomfört ett omfattande påverkansarbete. Vi är mycket nöjda med att Trafikverkets översyn, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund (S).

– Det här är jättebra nyheter, inte minst för våra inlandskommuner. Vi måste nu se till att göra det vi kan för att visa hur viktig Stångådalsbanan är. Vi ska ligga på Trafikverket och regeringen för att vidare prioritera underhåll och investeringar på länets tågbanor, säger Karin Helmersson (C), regionråd med ansvar för regional utveckling.

“Ska ligga på regeringen”

– Nu får vi se till att fortsätta ha en nära dialog med Trafikverket. Även om vi ofta försöker pressa myndigheten att prioritera oss högre så är Trafikverket en organisation som har visat sig öppen för fördjupade samtal. Vi ska nu ligga på regeringen för att Trafikverket ska få de resurser de behöver för att finansiera trafikavtal, så som det på Stångådalsbanan, säger regionrådet Lena Granath (V).

”Trafikverket följer nogsamt utgifts- och kostnadsutvecklingen för avtalen och fortsätter att analysera hur avtalen från 2026 kommer att hanteras. Trafikverket har meddelat att de kommer att ha en dialog med uppdragsgivaren om de bedömer att anslaget behöver höjas”, skriver S, C och V.

+1
2
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS