Tre vårdanställda i Norge tog Astra Zenecas covid-vaccin: Fick blodproppar

Bilden är en genrebild. Foto: Region Kalmar län
Bilden är en genrebild. Foto: Region Kalmar län

ANNONS

NORGE

Tre vårdanställda personer i Norge har lagts in på sjukhus med blodproppar.

De ska ha fått Astra Zenecas covid-19-vaccin, enligt NRK.

”Idag har vi fått ytterligare tre rapporter om allvarliga blodproppar eller hjärnblödningar hos personer som har fått vaccinet. Vi kan inte säga något säkert om sambandet men undersöker det noggrant”, säger Sigurd Hortemo vid norska Läkemedelsverket, enligt SVT Text.

Varken Svenska Läkemedelsverket eller WHO, Världshälsoorganisationen, avråder från att ta Astra Zenecas covid-19-vaccin.

Danmark, Norge, Bulgarien, Island och Kongo-Kinshasa har pausat användandet av vaccinet ifråga.

ARKIVFOTO

REGION KALMAR LÄN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS