ANNONS

Trots kritiken – majoritet av svenskarna anser att spelbolagen tar ansvar för spelproblem

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Spel om pengar är i dag mer tillgängligt än någonsin. Antalet spelsidor på nätet fortsätter att växa och i och med nya tekniska lösningar blir spelupplevelsen mer flexibel än någonsin tidigare. Detta uppskattas av många spelare, men kan också innebära en ökad risk för spelproblematik.

Exempelvis finns i dag ett flertal svenska casinon med Swish, det vill säga spelsidor som erbjuder insättningar och uttag med den populära betaltjänsten. På så sätt kan transaktioner genomföras inom enstaka minuter, något som bidrar till en snabbare spelupplevelse.

Enligt nya siffror ökar nu antalet spelare som söker hjälp för spelproblem. Men när spelarna själva får ge sin åsikt är de svenska spelbolagen generellt sett skickliga på att ta ansvar för att motverka problematiskt spelande.

Fler spelare ringer Stödlinjen

Antalet personer som tagit kontakt med Stödlinjen ökade med mer än 20 % under 2023 jämfört med föregående år, enligt uppgifter från Folkhälsomyndigheten. Till Stödlinjen ringer både personer som upplever spelproblem och personer som är anhöriga till personer med spelproblem. Fördelningen grupperna emellan är ungefär likvärdig.

Ökningen är trendbrytande. Inte sedan 2018 har antalet samtal till Stödlinjen ökat, och Folkhälsomyndigheten uppger att två av tre nyregistreringar hos Stödlinjen har aldrig sökt hjälp för sina problem tidigare. Samtidigt visar statistik från Spelinspektionen att antalet pågående avstängningar hos den frivilliga avstängningstjänsten Spelpaus 2024 är rekordhögt.

Lagstiftad omsorgsplikt – spelbolag ska motverka spelproblem

Alla spelbolag som är verksamma i Sverige lyder under den svenska spellagen. Där ingår dels krav på att begränsa bonusar och att spelare ska ange personliga insättningsgränser, för att motverka impulsivt spelande.

Därtill ingår en omsorgsplikt. Plikten innebär att svenska spelbolag är skyldiga att motverka spelproblem hos sina kunder. Bland annat med anledning av de nyligen publicerade uppgifterna om Stödlinjen och Spelpaus har det blossat upp en del kritik om huruvida svenska spelbolag verkligen tar det ansvaret.

Ökande andel spelare beskriver spelmarknaden som sund

Trots förekommande kritik anser en majoritet av svenskarna att spelbolagen tar ansvar för spelproblem. Detta framgår av Spelinspektionens årliga undersökning Allmänheten om spel. I undersökningen medverkade personer som deltagit i någon typ av spel om pengar under det senaste året, som till exempel nätcasino, vadhållning, bingo eller lotterier.

2023 uppgav 69 % av deltagarna i undersökningen att de tyckte att svenska spelbolag tar ansvar för spelproblem. Detta är en högre andel än vid tidigare undersökningar. Andelen spelare som skulle beskriva den svenska spelmarknaden som “sund” ökar också från året innan.

I undersökningen framkommer även att det finns en koppling mellan hur ofta man spelar och hur väl man tycker att svenska spelbolag tar ansvar för spelproblem. Ju mer sällan man spelar, desto vanligare är åsikten att spelbolagen inte alls tar sitt ansvar.

Åtgärder för att motverka spelproblem

Tillgänglighet, utformning och spelmiljö är de områden som främst påverkar risken för spelproblem, enligt Folkhälsomyndigheten. Det finns ett flertal åtgärder knutna till dessa områden som svenska spelbolag måste utföra för att motverka spelproblem bland sina kunder.

Alla spelbolag som erbjuder spel via internet måste erbjuda sina spelare möjligheten att stänga av sig från spel. Detta ska ske genom ett nationellt täckande register, Spelpaus. Dessutom ska dessa spelbolag erbjuda alla spelare möjligheten att bedöma sitt beteende kring spel om pengar via ett självtest.

Spelbolagen får inte erbjuda spel mot kredit, eller erbjuda fler än en bonus (som dessutom ska vara kopplad till den första insättningen). Man ska också kräva att spelarna själva sätter upp maxgränser för sitt spelande, gällande både tid och pengar. På samtliga spelsajter ska logotyper med länkar till Spelpaus, självtest och spelgränser vara låsta högst upp på sidan, väl synliga.

Svensk licens ett krav för att erbjuda spel i Sverige

Den största delen av spel om pengar i Sverige sker hos spelbolag som erbjuder kommersiella onlinespel, via till exempel nätcasinon. Sedan 2019 måste alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden vara licensierade av myndigheten Spelinspektionen.

Svenska spelare har däremot möjlighet att spela även hos utländska casinon online. Utländska spelbolag är enligt svensk spellag förbjudna att rikta sig mot svenska spelare, men inte förhindrade att ta emot de spelare som självmant söker sig till dem. Dessa spelbolag omfattas inte av samma omsorgsplikt som de som verkar under svensk licens.

Däremot har samtliga svenska spelare möjlighet att uppsöka stödtjänster för spelproblem, som Stödlinjen och Spelpaus, oavsett på vilken sorts casino man upplevt sitt spelande som problematiskt. I statistiken för antalet användare hos Stödlinjen och Spelpaus ingår inga uppgifter om vilken typ av nätcasinon som nyttjats av berörda spelare.

Foto: IncRev

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS