OSKARSHAMN
Politikerna i bildningsnämndens arbetsutskott i Oskarshamns kommun gör tummen upp för planerna på ny kärnkraft i kommunen (i det sammanhanget är det främst Ävrö, som ligger i närheten av dagens kärnkraftsanläggning i Simpevarp utanför Figeholm, som har nämnts).
Det säger bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S) på en pressträff på torsdagen.
Nämndens arbetsutskott har svarat på en remiss, utifrån nämndens perspektiv gällande kommunens kärnkraftsinitiativprogam.
”Inget att erinra”
– Vi har inget att erinra mot det programmet, vi tycker att det är ett bra program. Men vi vill samtidigt lyfta de goda erfarenheterna från tidigare projekt, exempelvis med slutförvarsarbetet, där man involverade unga, inte minst gymnasieungdomar, när det kommer till kunskapshöjande åtgärder och insatser. Det var väldigt positivt, upplevde vi. Vi har även gjort så inom ramen för hamnsaneringen, säger Anton Sejnehed.
