Undersköterskan varnar politikerna inför valet: Vi är många nu

Närbild på en hand på en vårdtagares axel
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

ANNONS

INSÄNDARE

Det är svårt att förstå hur ordföranden i socialnämnden, Rolf Lindström (M), som har varit med och fattat beslut om att ta bort måltidsleveranser till äldre i Oskarshamns kommun, fortfarande kan sitta kvar och tala om för andra vad som är bäst.

I intervjun i P4 Kalmar framstod det inte ens som att Rolf Lindström hade svar på de frågor som ställdes.

När kritiken kommer från både äldre, anhöriga och personal verkar budskapet vara att vi ska ”ge förändringarna en chans”.

Chans till vad?

En chans till vad?

En chans att se fler äldre få en sämre vardag?

En chans att se personalen springa ännu fortare mellan besöken?

Det är lätt att prata om förändringar när man själv inte behöver leva med konsekvenserna av dem.

Vi i verksamheten ser verkligheten varje dag.

”Vi ser de äldre som blir oroliga”

Undersköterska

Vi ser de äldre som blir oroliga.

Vi ser anhöriga som undrar hur kommunen tänker.

Vi ser kollegor som går på knäna och som lämnar yrket eftersom arbetsmiljön blivit allt svårare att stå ut med.

Ni talar gärna om ansvar.

Vet ni vad ansvar är?

Men vet ni vad ansvar faktiskt är?

Ansvar är att sitta och hålla en gammal människas hand under dennes sista andetag.

Ansvar är att hjälpa en skakig hand att föra skeden till munnen när krafterna inte längre räcker till.

Ansvar är att möta den ensamma äldre som väntat hela dagen på att någon ska komma.

Ansvar är att se människan bakom biståndsbeslutet.

Ansvar är däremot inte att ta bort matleveranser för behövande äldre och sedan hävda att frysta portioner är ett fullgott alternativ.

”Ansvar är inte att montera ned fungerande insatser och kalla det utveckling”

Ansvar är inte att montera ned fungerande insatser och kalla det utveckling.

Ansvar är inte att säga åt personal, äldre och anhöriga att ”ge det en chans” när de redan ser konsekvenserna framför sina ögon.

Och ansvar är definitivt inte att be människor ge ett kommunalt vårdsystem som många upplever som hårt pressat och på väg åt fel håll ännu en chans, samtidigt som varningssignalerna blir fler och fler.

Fina ord

Samtidigt verkar det finnas pengar till konsulter som kostar skattebetalarna stora summor.

Konsulter kommer och går, skriver rapporter och presenterar fina ord.

Men de står inte hemma hos den äldre som behöver hjälp.

De arbetar inte kvällar, helger och röda dagar.

De känner inte verkligheten som personalen gör.

Kanske borde Oskarshamns kommun börja lyssna på dem som faktiskt utför arbetet innan ännu fler beslut fattas över våra huvuden.

”Snart är det val”

Men det finns något som vissa politiker verkar ha glömt.

Snart är det val.

De äldre som får insatser från hemtjänsten är många.

Deras anhöriga är ännu fler.

Och vi som arbetar inom äldreomsorgen är också många.

Står enade

Just nu står vi enade.

Vi ser vad som händer.

Vi hör vad som sägs.

”Vi tänker inte vara tysta”

Och vi tänker inte vara tysta.

Vi kommer fortsätta kämpa för våra äldre.

Vi kommer fortsätta säga ifrån när beslut försämrar deras vardag.

Förtroende förtjänar man

Vi kommer fortsätta kräva att ansvariga politiker tar ansvar för sina beslut i stället för att gömma sig bakom omorganisationer, konsulter och tomma fraser om att ”ge det en chans”.

Förtroende får man inte genom ord.

Förtroende förtjänar man genom handlingar.

Och just nu är det många som anser att ni har mycket att bevisa.

Undersköterska

Läs fler insändare här

+1
137
+1
15
+1
0
+1
0
+1
0
+1
4
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS