ANNONS

Kustpilentåg
Foto: Region Kalmar län

Ungsvenskarna: “Problemen med kollektivtrafiken i Kalmar län får inte fortsätta”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Problemen med kollektivtrafiken i Kalmar län får inte fortsätta.

Under de senaste dagarna har vi sett hur insändare efter insändare belyser problemen med Stångådalsbanan.

Reaktionerna grundar sig i att Trafikverket drar in bidraget för tågbanan.

Därför ser många att man hellre lägger ner tågtrafiken där, än att ösa åtskilliga miljoner på att fortsatt ha den i drift.

Regionpolitikerna har nu fått två tydliga vägval; antingen fortsätter man lägga pengar på en omodern och sliten tågbana eller så ersätter man tågbanan med en busslinje, som dessutom inte kostar lika mycket skattepengar.

Bristen på respekt för skattebetalarnas pengar är dock ett vanligt förekommande fenomen bland länets regionpolitiker, där de aktivt väljer att kasta dina och mina skattepengar i sjön.

“Mycket dyrare”

Om man ska börja med problemen med Stångådalsbanan för regionen, så är det mycket dyrare att bedriva tågverksamhet än busstrafik.

Det gäller inte bara när man kör själva tåget, utan också för alla de omkostnader som uppkommer med den, där ersättningsbuss och banunderhåll är frekvent hos bolagen.

Att man låter pengar försvinna i ett svart hål är ett hån mot oss som varje dag går till jobbet och betalar på tok för mycket i skatt.

Ungsvenskarnas lösning på problematiken är att man ersätter dagens tåg med bussar.

Bussar är otroligt mycket billigare och mer anpassningsbara än vad tåg är.

Kostnaden för det bussarna kör på bekostar inte bolaget själva.

Så där slipper man de omkostnaderna som tågen idag bär med sig.

Sedan är det lägre driftskostnad för buss, så man kan direkt se skillnaden vid ett skifte av transportmedel.

Genom att använda buss kan man med de lägre kostnaderna istället öppna upp möjligheten för lägre biljettpriser för att ge incitament att välja bussen framför bilen, vilket också gynnar miljön.

Sedan kanske någon säger att tågbanan är viktig för pendlingsmöjligheter, vilket inte är riktigt sant.

“Minimal skillnad”

Om man kollar hur lång tid det skulle ta för bussar att ta sig till Linköping från Kalmar, med samma stopp som Stångådalsbanan, så blir det minimal skillnad.

Men risken för att det blir problem är mycket lägre då buss är mer pålitlig än svensk tågtrafik.

Varför då fortsätta vara beroende av opålitlig tågtrafik när man kan gå över till något mycket bättre?

Regionen står inför ett avgörande val: fortsätta slösa skattepengar på en föråldrad tågbana eller välja en smartare och billigare lösning med buss?

Stångådalsbanan är en kostsam kvarleva från förr, med höga underhållskostnader och bristande tillförlitlighet.

Bussar erbjuder stabilare trafik, lägre kostnader och möjligheten till billigare biljetter – utan att försämra pendlingen.

Nu är det upp till politikerna att visa respekt för skattebetalarna och göra kollektivtrafiken effektiv, prisvärd och hållbar.

Anton Liljegren Johansson

Kontaktperson

Ungsvenskarna Kalmar län 

Cassandra Edelsvärd

Vice Kontaktperson

Ungsvenskarna Kalmar län

Arkivfoto: Region Kalmar län

+1
9
+1
1
+1
0
+1
0
+1
2
+1
13

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS