”Var tionde manlig bilist tycker att det är okej att köra efter att ha druckit alkohol”

”Var tionde manlig bilist tycker att det är okej att köra efter att ha druckit alkohol”

2021-05-24 0 av Annicka Gunnarsson






SVERIGE

Tisdag den 25 maj är det Trafiknykterhetens dag – en dag som har instiftats av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund för att lyfta det viktiga i att aldrig köra alkohol- eller drogpåverkad. I en attitydundersökning säger var tionde manlig bilist att ett glas vin eller en starköl inte är något hinder för att köra.

Med anledning av Trafiknykterhetens dag har Kantar Sifo, på uppdrag av Bilprovningen och MHF, genomfört den årliga enkäten om trafiknykterhet, normer och beteenden i frågor om alkohol och bilkörning. I mätningen, som gjordes i maj 2021, anser 10% av de tillfrågade männen och 4% av kvinnorna att det är okej att köra bil inom två timmar efter att ha druckit en starköl eller ett glas vin.

6% av männen uppger också att de, mindre än två timmar efter alkoholkonsumtion, har satt sig bakom ratten. Motsvarande andel bland kvinnorna är 2%.

”Varje dygn kör drygt 12 000 personer rattfulla i Sverige.”

MHF

Inte känt sig påverkad

I undersökningen tillfrågades respondenterna också om anledningen till att man valt att köra bil trots intag av alkohol. Bland svaren finns en övervikt, 62%, för att man inte känt sig påverkad, och/eller ansett sig hålla sig under den lagliga gränsen för rattfylleri.

– ”Det är alarmerande att så många motiverar sitt agerande med att de håller sig under den lagliga gränsen, och nog inte skulle åka fast i ett nykterhetstest. Bilister har alltså fokus på den juridiska aspekten och inte risken för att skada sig själv och andra. Det borde vara tvärtom”, säger MHF:s vd Göran Sydhage i ett pressmeddelande.

Högre tolerans bland höginkomsttagare och i storstäder

Årets undersökning visar också att toleransen för att köra trots alkoholkonsumtion är högre i storstadsregionerna – Stockholm, Göteborg och Malmö – än i övriga landet, 6% jämfört med 3%. Dessutom är inställningen vanligare bland personer med en månadsinkomst om 35 000 kronor eller mer än övriga, 6% jämfört med 4%.

– ”Vi värnar en säker trafikmiljö. Därför är det illavarslande att så många kan tänka sig att ge sig ut i trafiken alkoholpåverkade. Vi är särskilt förvånade över att invånare i storstäder tycks mer riskbenägna med tanke på att kollektivtrafiken oftast är väl utbyggd där”, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

”Varje år dör 60–80 personer i Sverige i trafikolyckor orsakade av rattfylleri.”

MHF

Fakta / Rattfylleri

Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. En person som har 0,2 promille kan känna sig lätt påverkad eller inte alls. Om man har druckit en öl eller ett glas vin bör man inte köra bil eller cykla på flera timmar. Det är svårt att själv räkna ut när alkoholen lämnat kroppen, eftersom dagsform, ålder, vikt och flera andra faktorer påverkar.

Trafiknykterhet måste handla om värderingar. Det är ett brott att köra alkoholpåverkad, men den främsta anledningen att alltid vara helnykter i trafiken måste ju vara att minska risken att döda eller skada någon enligt MHF.

Foto: MHF