OSKARSHAMNS KOMMUN
Bedragare lyckades nyligen föra över 470 000 kronor från en äldre kvinnas bankkonto.
Kvinnan, som är i 75-årsåldern och bor i Oskarshamns kommun, fick ett sms som påstods komma från ett inkassobolag. Där stod det att hon hade köpt en mobiltelefon och att fakturan var obetald.
Kvinnan hade inte beställt någon mobil – hon ringde därför upp numret som fanns i sms:et. Då fick hon prata med en person som sa att hon skulle bli vidarekopplad till sin bank.
Grovt bedrägeri
När hon kom fram dit blev hon ombedd att ladda ned appen/fjärrstyrningsprogrammet Anydesk, som möjliggör fjärråtkomst till datorer, smarta telefoner och surfplattor över nätet. Den används vid fjärrsupport, distansarbete och fjärradministration av system. Tyvärr används den även av bedragare.
– Har man inte appen sedan innan, så ska man nog inte ladda hem den om någon säger att man ska göra det. Men hon gjorde det – och med hjälp av Anydesk genomfördes en överföring på sammanlagt 470 000 kronor från hennes konto, säger Peter Karlsson, förundersökningsledare vid Oskarshamnspolisen.
En anmälan om grovt bedrägeri är upprättad.
Andra fallet
Det är andra fallet på en vecka där polisen i mellanlänet ser att Anydesk används. Förra veckan stannade det vid ett bedrägeriförsök, då bedragarna tröttnade på en gammal dator som bara stod och tuggade.
– Vet man att man inte har beställt något, så ska man kanske ha lite is i magen och inte ringa telefonnumren som står i sms:en. Man behöver inte få jättepanik – det här är ett välkänt tillvägagångssätt, och vi ser olika varianter. Oftast vet man om man inte har beställt något – och har man missat att betala för något, så kan man nog vara säker på att det kommer en påminnelse brevledes. Det är bättre att vänta på den, säger Peter Karlsson.
Genrebild: Freepik
Chefredaktör & ansvarig utgivare