Villaägarna välkomnar besked om att stoppa effektavgiften: ”Obegriplig börda”

Ebba Busch (KD) och elnät
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD). Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet/Canva

ANNONS

SVERIGE

Villaägarna välkomnar beskedet efter att energi- och näringsminister Ebba Buschs (KD) öppnat för att ska ses över effekttarifferna och eventuellt stoppas helt. Enligt Villaägarna är avgiften en ”obegriplig börda” som tvingar småbarnsfamiljer och pensionärer att jonglera hushållssysslor mitt i natten.

Frågan om effektavgifter har länge varit en het potatis för landets husägare. Tanken med avgiften är att styra om elförbrukningen så att vi inte använder för mycket el samtidigt, vilket ska avlasta elnätet. Men för Villaägarnas Riksförbund, som företräder 175 000 hushåll, har systemet blivit en symbol för en krånglig vardag.

Nu ser regeringen ut att backa. Energiminister Ebba Busch (KD) har nyligen meddelat att hon tillsätter en utredning för att justera avgiften – med det uttalade målet att kunna ”stoppa det rakt av”.

Vinst för Villaägarna

För Villaägarna ses beskedet som en stor arbetsseger. Organisationen har under lång tid uppvaktat regeringen och lyft fram de negativa konsekvenserna för vanliga hushåll.

– Beskedet från energiministern är mycket välkommet. Vi har vid upprepade tillfällen uppmärksammat nackdelarna med effektavgiften, och ser detta som ett kvitto på att våra ansträngningar har varit mödan värd, skriver Villaägarna i en debattartikel.

Jonglering av vardagssysslor

Enligt Villaägarna har avgiften skapat stor frustration vid medlemsmöten runt om i landet. Fastighetsägare har tvingats fundera på om de vågar sätta på bastun eller om tvätten måste vänta till småtimmarna för att undvika dyra effekttoppar på elräkningen.

Man pekar även på att elnätsbolagen själva har haft svårt att förklara nyttan med systemet, trots att kravet egentligen grundar sig i ett EU-direktiv om en mer flexibel elmarknad.

Finland som förebild

Villaägarna lyfter fram vårt grannland Finland som ett exempel på hur man kan skydda hushållen bättre. Där betalar inget hushåll effektavgift förrän förbrukningen överstiger 8 kW – en nivå som medger att man både kan leva normalt och, som i Finlands fall, basta under vintern utan att straffas ekonomiskt.

Nu hoppas Villaägarna att Sverige kan återgå till ett enklare system och istället fokusera på en stabil elproduktion.

– Istället för att småbarnsfamiljer ska jonglera sin vardag bör Sverige fokusera på att bygga stark och pålitlig elproduktion. Låt oss återvända till elsystemet som marknadsfördes som ”två hål i väggen”, avslutar Villaägarna.

LÄS MER: Fast eller rörligt elpris? Så väljer du rätt elavtal i vinter

Fakta / Vad är effektavgift?

Syfte: Att jämna ut belastningen på elnätet genom att ta betalt för hur mycket el man använder vid ett och samma tillfälle (toppar), snarare än bara totalmängden.

Nuvarande krav: Enligt nuvarande regler ska alla elnätsbolag ha infört effektavgifter senast den 1 januari 2027.

Regeringens förslag: En utredning ska nu se över om avgiften kan justeras eller helt avskaffas för hushåll.

+1
7
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS