Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Så billig blir bensinen och dieseln om vi tar bort skatterna och momsen: ”Skulle betyda mycket”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Det lägsta bensinpriset i USA ligger för närvarande på 6 kronor och 14 öre per liter – det högsta bensinpriset i samma land ligger på 10,24 kronor litern.

Det genomsnittliga dieselpriset i USA ligger på 10,24 kronor per liter.

I USA finns det också skatter och avgifter på bensin och diesel, men de är generellt sett lägre än i Sverige.

I USA har varje delstat rätt att sätta sina egna skattesatser på bensin och diesel, vilket förklarar prisvariationerna i landet.

Momsen i USA är lägre än i Sverige.

Om vi tar bort skatter och moms från det nuvarande priset i Sverige, skulle vi få en liter bensin för 10,29 kronor.

Lägger vi på vanlig moms på 25 procent, så skulle bensinpriset, utan skatterna, ligga på 12,86 kronor litern.

En liter diesel för drygt 10 kronor

Utan skatter och moms skulle vi få en liter diesel för 10,12 kronor.

Med en moms på 25 procent landar priset på 12,65 kronor litern.

I Sverige lägger makthavarna på olika skatter och avgifter på bensin- och dieselpriserna.

Det handlar om energiskatt (en fast skatt som betalas per liter bränsle, oavsett priset vid pumpen), koldioxidskatt (det är också en fast skatt som betalas per liter bränsle), moms (moms betalas på hela priset, inklusive energi- och koldioxidskatt, vilket i praktiken innebär att man betalar skatt på skatten) samt reduktionsplikt (detta är inte en skatt, det är ett styrmedel som tvingar svenska drivmedelsleverantörer att blanda in biodrivmedel – men det leder inte till att koldioxidutsläppen från fordonens avgasrör minskar, i stället rör det sig om att koldioxidutsläppen från transportsektorn binds genom återväxten av grödor som skördas för tillverkningen av biodrivmedel – men produktionskostnaden för biodrivmedel är högre än dess fossila motsvarighet, vilket leder till att reduktionsplikten har en prishöjande effekt).

Stimulerar ekonomin

Genom att ta bort pålagorna på bensin- och dieselpriserna får medborgarna i Sverige en betydande ekonomisk lättnad.

Tänk på att många människor kämpar hårt för att få ekonomin att gå ihop – och lägre bränslepriser skulle betyda mycket för dem.

Lägre bränslepriser stimulerar dessutom ekonomin – pengarna som sparas kan användas för att konsumera andra varor och tjänster, vilket gynnar företag och skapar jobb.

Frihetsälskaren

Foto: Peter A Rosén

+1
338
+1
23
+1
7
+1
24
+1
7
+1
5
+1
32

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS