OSKARSHAMNS KOMMUN
Oskarshamns kommun skippar dieseln och återinför biodieseln, HVO, som bränsle i de fordon som går på diesel.
Beslutet togs av politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott för näringsliv, arbetsmarknad och tekniska frågor (KSNAT).
– För första gången har vi haft en liten debatt, med ett högt tonläge, i KSNAT. Det brukar inte bli en sådan debatt i den här gruppen, säger kommunalrådet Lucas Lodge (M), som är ordförande i det aktuella utskottet.
Återgången till HVO-bränsle genomförs inom ramen för den beslutade budgeten.
Kommunens målsättning är att organisationens fordonsflotta ska vara fossilbränslefri om fem år.
För två år sedan var 95 procent av tekniska kontorets fordon fossilbränslefria, men i september 2023 tog KSNAT ett beslut om att gå över från biodiesel till diesel, för att få ned kostnaderna. Det var en återgång som, enligt beräkningarna, sänkte tekniska kontorets kostnader med 150 000 kronor per år fram till 2027.
”Ökad miljöpåverkan”
Men det ledde också till att andelen fossilbränslefria fordon sjönk till 73 procent – ”HVO är ett fossilbränslefritt bränsle som kan användas i de flesta dieselmotorer utan större tekniska förändringar och med avsevärt lägre utsläpp av växthusgaser”, konstaterar kommunen i beslutsunderlaget.
”Skiftet till diesel innebar en ökad miljöpåverkan och ett trendbrott i kommunens systematiska hållbarhetsarbete. Tankning ska ske hos avtalad leverantör. Att återgå till HVO är en viktig insats för att nå de mål som finns uppsatta i energi- och klimatplanen”, skriver kommunen.
Sverigedemokraterna yrkade, genom oppositionsrådet Leif Axelsson, på avslag.
”De globala utsläppen minskar inte till följd av att mer HVO används i Oskarshamn, utan där istället kostnaden blir onödigt hög för kommunens skattebetalare. Det redovisas inte heller vad de ekonomiska konsekvenserna blir av beslutet, där prisskillnaden idag är cirka 13 procent högre. Något som innebär att det rimligen är ett beslut som bör fattas av kommunfullmäktige”, skriver Leif Axelsson i sitt yrkande

”Sorgligt”
– När vi gick över till diesel igen så var prisskillnaden mellan vanlig diesel och HVO väldigt stor, därför tog vi ett beslut om en ambitionssänkning i vår hållbarhetsstrategi. Nu har vi utrymme i ramarna att rulla tillbaka det beslutet, så inom kort börjar vi tanka HVO igen. Vi vill ha en miljömässig hållbarhet i vår verksamhet – och i dag är det bara en skillnad på 1,50 kronor mellan HVO och diesel, säger Lucas Lodge på en pressträff på onsdagen.
”Det blir lite dyrare – men det är hållbart och vi drar vårt strå till stacken i klimatomställningen”
Lucas Lodge (M)
Kommunstyrelsens ordförande Andreas Erlandsson (S) tycker att det är ”sorgligt” att Leif Axelsson och SD vill köra vidare på traditionell diesel.
– Det blir lite dyrare – men det är hållbart och vi drar vårt strå till stacken i klimatomställningen, säger Lucas Lodge.

Hur stor blir kostnadsökningen?
– Det är svårt att säga – vi lägger även om körrutinerna samtidigt. Men vi ser att vi kan hålla oss inom ramen, tack vare att bränslepriserna har gått ner, säger Lucas Lodge, som betonar att att kommunen även har en hel del fordon som går på el.
– Så den stora delen av våra fordon berörs inte av det här beslutet.
Men du som moderat tycker att det är viktigt att gå över från diesel till biodiesel?
– Jag tycker att vi ska följa kommunens riktlinjer och i vår hållbarhetspolicy står det att vi ska jobba med de här målen, säger Lucas Lodge.
Frågan gick inte till votering, då det bara var Leif Axelsson och SD som sa nej till det hela.
I KSNAT sitter Lucas Lodge, Andreas Erlandsson (förste vice ordförande), Leif Axelsson (andre vice ordförande), Anton Sejnehed (S), Ingemar Lennartsson (KD), Fredrik Jonasson (V) och Rolf Lindström (M).
Frågan rullar inte vidare till fullmäktige, det var således KSNAT som tog det definitiva beslutet.

Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.