ANNONS

Parkerade bilar
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

”Bilen är en symbol för frihet – den friheten måste försvaras”

ANNONS

INSÄNDARE

Bilen är en symbol för frihet – och den friheten måste försvaras.

I en tid där bilismen ofta målas upp som ett problem, vill jag påminna om något grundläggande: bilen är en symbol för frihet.

Den ger människor möjligheten att ta sig dit de vill, när de vill – utan att vara beroende av tidtabeller, centraliserade transportsystem eller politiska beslut som gynnar storstäder men glömmer landsbygden.

”Inte bara ett fordon”

Bilen är inte bara ett fordon.

Den är ett verktyg för självständighet.

För många är bilen ett måste – inte ett val.

Det gäller vårdpersonal på nattpass, småföretagare som transporterar varor, barnfamiljer som ska få ihop vardagen, äldre som vill kunna leva ett aktivt liv, eller människor som bor utanför kollektivtrafikens räckvidd.

Trots detta ser vi hur politiker i allt högre grad försöker styra bort människor från bilen.

Genom höga drivmedelsskatter, miljözoner, bilfria innerstäder och ökade parkeringsavgifter, försvårar man vardagen för vanliga människor – utan att erbjuda realistiska alternativ.

”En klassfråga”

Friheten att röra sig fritt håller på att bli en klassfråga.

Självklart ska vi arbeta för hållbar utveckling, men det får inte ske på bekostnad av människors frihet och livskvalitet.

Teknikutvecklingen gör att bilar blir allt mer miljövänliga.

Låt oss uppmuntra innovation och valfrihet – inte straffa dem som inte har råd att byta bil eller som helt enkelt behöver bilen för att få vardagen att gå ihop.

Frihet är inget man får – det är något man måste försvara.

Och bilens roll i det moderna, fria samhället får aldrig glömmas bort.

10 viktiga diskussionsfrågor:

1. Är det rättvist att bilister beskattas hårdare än andra trafikslag?

2. Hur påverkar begränsningar för biltrafik livet för människor på landsbygden?

3. Bör alla ha rätt till fri rörlighet, oavsett var man bor eller vilken bil man har?

4. Kan teknologisk utveckling av fordon ersätta behovet av bilrestriktioner?

5. Hur påverkas äldre och funktionsnedsatta av minskad tillgänglighet med bil?

6. Vad händer med samhällsservicen om bilberoendet görs till ett problem?

7. Vems frihet gynnas av bilförbud och miljözoner – och vems frihet begränsas?

8. Är kollektivtrafik ett realistiskt alternativ för alla grupper i samhället?

9. Ska staten kunna styra vilka färdmedel medborgarna ska använda?

10. Hur kan vi förena miljömål med individens rätt till fri rörlighet?

Kevin Johansson

Frihetsvän, samhällsdebattör och engagerad medborgare

+1
7
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS