ANNONS

bygghemma
Bygghemma. Pressfoto: BHG Group

Tio kända butikskedjor vilseleder kunder under REA-perioder

ANNONS

SVERIGE

Trots upprepade löften fortsätter flera stora företag att vilseleda kunder med bristande prisinformation, särskilt under REA-perioder som Black Friday. Konsumentverket har nu satt ner foten och förelägger tio välkända företag att omedelbart åtgärda felaktigheterna, med hot om höga vitesbelopp om de inte rättar sig.

Konsumentombudsmannen, KO, har följt upp hur företag, som tidigare har lovat att förbättra sin prismarknadsföring, agerade under förra årets Black Friday. Granskningen visade att tio företag återigen hade brister i sin prisinformation.

Föreläggande om vite

Nu får dessa företag förelägganden med ett sammanlagt vitesbelopp på hela 22 miljoner kronor. Det är viktigt att notera att ett vite inte är böter, utan ett framåtsyftande belopp som kan dömas ut om företagen bryter mot förbudet i framtiden.

”Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden”, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

KO ser mycket allvarligt på vilseledande uppgifter i samband med kampanjer och nedsatta priser.

”Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent”, förklarar Maja Lindstrand.

Tio kända företag

De tio kända företagen som nu föreläggs är Blomsterlandet, Bygghemma, NA-KD, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhléns.

Enligt prisinformationslagen är det tydligt: när en produkt säljs till nedsatt pris måste företaget ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna. Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än detta tidigare lägsta pris, och rabatter i procent eller kronor måste baseras på det. Det är alltså inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris.

XXL-butik
Blomsterlandet och XXL är två av företagen som fått vite av Konsumentombudsmannen. Pressfoto: Viktor Milonjić, XXL

Vilseledande prissättning

Konsumentverket har upptäckt flera fall av vilseledande prissättning. Ett företag sålde exempelvis en vinterjacka med 22 procent rabatt, men rabatten var beräknad från ett högre pris än det lägsta jackan sålts för de senaste 30 dagarna. I själva verket var priset inte ens rabatterat i förhållande till tidigare lägsta pris, utan 299 kr dyrare.

Ett annat exempel är en hudkräm som såldes för 724 kronor och angavs ha kostat 965 kronor tidigare. Det korrekta jämförelsepriset, det lägsta priset de senaste 30 dagarna, var dock 675 kronor – alltså betydligt billigare än försäljningspriset.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
7

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS