CASINO & SPEL
Artificiell Intelligens (AI) i videospel har utvecklats avsevärt. Det har förändrat spellandskapet och lyft spelupplevelser till oöverträffade nivåer. AI inom spel speglar de tekniska framsteg som skett under de senaste decennierna från tidiga beslutsträd till sofistikerade maskininlärningssystem.
I början var det enkel logik och stor effekt
På 1970- och 1980-talet växte videospel fram som ett kulturellt fenomen. AI i spel var primitiv och elementär, där det främst använde fasta mönster och beslutsträd. Klassiska arkadspel som Pac-Man från 1980 är exempel på spel som använde tidiga AI-system.
Det sätt som spelets spöken betedde sig på styrdes av grundläggande algoritmer, där var och en hade unika rörelsemönster för att kunna utmana spelarna. Trots enkelheten gav dessa algoritmer ett sken av intelligens, vilket gjorde att spelen lockade och engagerade spelarna.
I spelet ökade exempelvis fiendens hastighet när de minskade i antal. Det var ett resultat av programmeringen snarare än att det skulle vara en medveten AI-design. Men det påvisade denna utveckling att även den mest grundläggande AI:n kunde skapa dynamiska spel.
Adaptiva system inom AI
1990-talet var en gyllene era för AI när det gäller videospel. Det var också då möjligheten att spela slots på online casino kom till världen. Framstegen inom hårdvara skapade förutsättningar för spelutvecklare att implementera mer komplexa algoritmer, vilket gjorde det möjligt för AI-karaktärer att reagera dynamiskt på vad som hände.
Videospel som The Legend of Zelda: Ocarina of Time från 1998 introducerade fiender med adaptiva beteenden. Bland annat kunde de undvika eller kontra attacker baserat utifrån vad spelarna gjorde.
AI-systemen som fanns i förstapersons-skjutspel som exempelvis Half-Life från 1998 revolutionerade utvecklingen. Spelets fiender kunde använda truppens taktik, söka skydd och till och med flankera spelare. Det skapade mer verkliga och engagerande strider. Under den här perioden användes även AI för att få de karaktärer som inte är spelbara (NPC) att röra sig och bete sig mer naturligt i syfte att göra spelet mer animerat och en mer trovärdig story i spelet.
Dagens spel med maskininlärning
2000-talet innebar en stor förbättring när det kommer till AI inom spel. Nu blev maskininlärning och neuronnät verktyg för att skapa smartare, mer anpassningsbara spelupplevelser. Spel som The Sims-serien är helt beroende av AI för att kunna simulera verklighetstrogna beteenden bland NPC:er, vilket skapar en dynamisk upplevelse där spelaren kan bygga upp olika miljöer.
Det är dock inte bara videospel som har utvecklats och blivit smartare under den här fasen. Många casinospel på nätcasinon som VulkanSpiele har blivit mer interaktiva vilket förbättrar spelupplevelsen.
I takt med det här har även användningen procedurgenerering, som är en teknik som drivs av algoritmer, har ökat. Spel som Minecraft från 2011 och No Man’s Sky från 2016 använde AI för att skapa stora världar med unika terränger och ekosystem som spelarna skulle utforska. Den här innovationen ger även möjligheten att spela om spelet och få en helt annan upplevelse.
I framtiden kommer AI vara både skapare och samarbetspartner
Ser vi framåt är AI i videospel redo att omdefiniera gränserna för kreativitet. Generativa AI-verktyg används redan för exempelvis
- Design
- Skriva manus
- Skapa verklighetstrogna karaktärer
Det dröjer förmodligen inte länge innan AI med ett naturligt språk kan kommunicera med spelarna i spelet, något som kommer att ta spelvärlden till en helt annan nivå. En viktig aspekt är dock att när AI-tekniken hela tiden går framåt och utvecklas måste vi ha det etiska i åtanke för det spelar en mycket stor roll.
En annan aspekt när det gäller AI är att spelutvecklare hela tiden måste balansera de intelligenta systemen så att de blir rättvisa. Detta görs för att se till att AI faktiskt gör spelupplevelsen bättre och inte skapar frustration för att spelaren aldrig kan vinna. En sak är dock säkert är att eran med intelligenta spelare har bara börjat. Ser vi till hur utvecklingen hittills har gått fram så kommer spelandet snabbt att bli ännu mer anpassat för varje spelare och erbjuda unika, personliga upplevelser.