Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Säkerhet, trygghet och kontroll – därför väljer svenskar licensierade nätcasinon

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ONLINECASINO

Trots att spelmarknaden omreglerades för mer än tre år sedan råder det fortfarande delade meningar vid valet av licensierat eller olicensierat spel. Medan vissa menar på att olicensierade spelbolag ger möjligheten till bättre vinstchanser och bonuserbjudanden, anser andra att de svensklicensierade är mer pålitliga på grund av högre säkerhet, trygghet och kontroll.

Även om meningsskiljaktigheterna är många tyder senaste statistiken från Statskontoret på att säkerheten trumfar bonusarna. Detta då allt fler svenskar söker sig till dessa pålitliga nätcasinon i stället för sina utländska motparter. 

Vad utgör ett pålitligt nätcasino? 

Att ett casino anses som pålitligt utgörs främst av en giltig licens. Som oftast innebär licensen att casinot, och spelbolaget det tillhör, kontrolleras av en tillsynsmyndighet. 

I Sverige är det Spelinspektionen som ansvarar för både tillsynen och utfärdandet av licenser. Varför just licensen spelar en så pass stor roll i huruvida ett casino är pålitligt eller inte är med anledning av att den ställer en rad krav mot att spelbolagen berättigas att vara verksamma på den svenska marknaden.  

Höga krav på omsorgsplikt och spelansvar 

Bland annat gäller det att varje licensierat spelbolag efterlever den omsorgsplikt och det spelansvar som gäller. Inom dessa ingår det att arbeta proaktivt mot spelberoende och -missbruk, samt att implementera funktioner som möjliggör upptäckten av förändrat spelbeteende hos konsumenterna. Dessa funktioner inkluderar:  

  • Spelgränser där spelarna sätter gränser för insättningar hos det nätcasino de önskar spela på. Gränserna sätts på dags-, vecko-, och månadsbasis.
  • Självtester som baserat på en rad frågor visar hur konsumenternas spelbeteende ser ut. Utifrån resultatet visas även rekommendationer i det fall spelaren anses vara i behov av hjälp.
  • Självastängning som gör det möjligt för spelare att själva utesluta sig från licensierat spel under en valfri period, men som kortast under en månad. Avstängningen görs via funktionen Spelpaus.se och går ej att häva i förtid, men kan förlängas under en redan pågående avstängningsperiod.  

Både spelgränserna och självavstängningen kompletteras av omsorgsplikten där spelbolagen arbetar aktivt för att tidigt upptäcka om spelare förändrar sina spelmönster. Exempelvis upptäcks negativa mönster om en spelare börjar höja sina insättningsgränser eller försöker registrera sig på en spelsajt trots pågående avstängning. Vid ett sådant beteende har spelbolagen som krav att följa en rad åtgärder som tagits fram av Spelinspektionen.  

Ökad kanaliseringsgrad för svenska nätcasinon  

Enligt slutrapporten som presenterades under våren 2022, där Statskontoret utvärderat den omreglerade spelmarknaden, har kanaliseringsgraden ökat med cirka 25 procentenheter från 2018. Anledningen tros vara på grund av den alltmer strikta spelregleringen där spelbolagen, tillsammans med myndigheter, arbetar för att minska de negativa konsekvenserna som ett spelmissbruk eller -beroende kan ha på ekonomi, privatliv och hälsa.  

Men även faktorer som att olicensierade spelbolag inte får marknadsföra sig direkt mot svenska spelare kan ha en viss roll i detta också. Enligt spelarna själva är det främst anledningar som just trygghet och kontroll som gör de svensklicensierade nätcasinona till ett förstahandsval. Vilket visas i rapporten framtagen av SKOP, på uppdrag av Spelinspektionen, under våren 2021.

Därtill anser de svenskar som idag spelar om pengar online att svensklicensierade spelbolag drivs av seriösa aktörer (med en svarsfrekvens om 52 procent) samt att de kontrolleras av svenska myndigheter (41 procent) som fördelaktigt. I en undersökning som Spelinspektionen själva genomförde är det trots allt en stor del av allmänheten (83 procent) som känner till den svenska spelmyndigheten.  

Dock var det allt färre som visste vad de har för ansvar. Enligt Spelinspektionens senaste verksamhetsplan ska dock ett mer omfattande arbete genomföras för att ge allmänheten mer information kring konsumentskydd, och hur de kan göra mer medvetna val kring spel om pengar.

Foto: Franck/Unsplash

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS