Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Årets matbluff 2022 utsedd: ”Glassklassikern fick i särklass flest röster”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LIVSMEDEL

Svenska folket har utsett GB Big pack till förra årets värsta matbluff. Glassklassikern fick i särklass flest röster i omröstningen som årligen arrangeras av konsumentföreningen Äkta vara som driver på för genuin mat, ärligare produkter och färre tillsatser.

– Det är uppenbarligen en produkt som berör många, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

De övriga fyra finalisterna blev rejält distanserade och när omröstningen avslutades hade det klassiska glassmärket fått nära hälften av de drygt 18 000 rösterna.

Nytt recept

Det var i våras som tillverkaren GB gjorde om receptet och ersatte mjölkprodukterna i glassen med framför allt vatten och ärtprotein. Att så hade skett framgår endast på förpackningens baksida. På framsidan pratar man bara om att det nya receptet har ett lägre klimatavtryck än det tidigare.

– GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för de som vill undvika mjölk så vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt, säger Björn Bernhardson.

Förutom att vara klar favorit i omröstningen var Big pack även den produkt som fick flest nomineringar, hela 12 stycken.

Många tillverkare ändrar

Många tillverkare som har ”vunnit” eller varit finalister till Årets matbluff har ändrat på sin produkt, som ett resultat av antipriset. De fyra senaste åren har det varit sammanlagt 21 finalister. Av dessa har 11, drygt hälften, ändrats för att bli mindre bluffiga.

– Många tillverkare lyssnar uppenbarligen och byter namn, ändrar design och gör även om recepten, säger Björn Bernhardson.

Bland årets finalister har Bravo redan lovat att de inom kort kommer att ändra designen på sin Röd apelsin. Även några andra finalister har i intervjuer sagt att de ska se över sina produkter, men det är fortfarande oklart om, när och hur.

Motivering: GB Glace Big pack vanilj

GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ’Kan innehålla mjölk’, står det komiskt men helt korrekt, efter ingrediensförteckningen.”

Resultat av omröstningen:

  1. GB Glace Big pack vanilj: 9 323
  2. Nyckelbryggerier Cider med smak av lingon: 2 627
  3. Fazer Willja Oat for whipping: 2 532
  4. Arla Keso protein: 2 409
  5. Bravo Röd apelsin: 1 756

Totalt antal röster: 18 647

Årets matbluff 2022
Fotomontage: Äkta vara/GB Glass

FAKTA / OM ÅRETS MATBLUFF 2022

  • Bakom Årets matbluff står konsumentföreningen Äkta vara, som driver på för genuin mat, ärligare produkter och färre tillsatser, bland annat genom märkningen Ä-märket och antipriset Årets matbluff.
  • Året matbluff startades 2015, med inspiration från den tyska och nederländska konsumentorganisationen Foodwatch. I år delas antipriset ut för åttonde gången.
  • Allmänheten har kunnat nominera produkter som de tycker är bluffiga under hela året, i år hela 304 nomineringar.
  • Med hjälp av en jury valdes fem finalister valts ut. I årets jury ingick: Mats-Eric Nilsson, Christina Möller, Björn Bernhardson, Jan Bertoft, Annika Sundin, Daniella Bergman, Sébastien Boudet, Lisen Sundgren.
  • Allmänhetens omröstning skedde på Äkta varas hemsida från den 17 januari till och med den 23 januari.

Foto: Freepik (överst)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS