Bildreportage från Källströmsgården i Påskallavik

2020-07-30 0 av Peter A Rosén

PÅSKALLAVIK

Oskarshamns-Nytt har varit och fotograferat i Källströmsgården i Påskallavik.

Källströmsgården var konstnären Arvid Källströms hem och arbetsplats under 30 års tid.

I trädgården finns ett flertal intressanta skulpturer.

Arvid Källströms ”Liggande kvinna” (bemålad cement, 1950-talet).

Under somrarna anordnas konstutställningar i huset och i den Röda Ateljén (i år är det fyra av Källströmsgårdens medlemmar som ställer ut sina verk: Gerd Gussén, Lisbeth Jangsell, Inga Wretlund och Björn Hellqvist). I trädgården serveras kaffe med hembakat bröd. I år är det öppet mellan 13 och 16 varje dag, fram till och med söndag (2 augusti).

Källströmsgården drivs ideellt av Konstföreningen Källströmsgården.

Oskarshamns kommun äger fastigheten, gården och skulpturerna.

Arvid Källström (Håkan Juholts morfar, för övrigt) föddes i Oskarshamn 1893. På 20-talet studerade han i Paris tillsammans med Isaac Grunewald, Göran Adrian Nilsson (Gan) och flera andra. Under en följd av år hade Arvid Källström sin ateljé där.

Arvid Källströms ”Fransyskan” (bemålad cement, 1950-talet).

Han genomförde också studieresor till Italien, England, Belgien och Nederländerna.

Arvid Källström ställde ut på Salongen och Salon des Realitets Nouvelles i Paris och han deltog dessutom i utställningen på Charlottenborg och den Frie Udstilling i Köpenhamn – och på Liljevalchs i Stockholm.

Arvid Källström återvände till Sverige 1934 – och han var verksam i Stockholm fram till 1939, då han slog sig ner i Påskallavik.

”Kärlekspar” (Arvid Källström, bemålad cement, 1950-talet). I bakgrunden ”Blå pojken” (Arvid Källström, glas och cement, 1957-1966).

Från 1940 och framåt var han centralgestalten i den så kallade Källströmsgruppen, som regelbundet ställde ut sina verk i Oskarshamn.

Hans produktion är mycket omfattande – han skapade allt från småskulpturer och porträtt till monumentalgrupper av olika slag – exempelvis fontängrupper och kyrkliga arbeten.

Röda Ateljén, Källströmsgården.
Röda Ateljén.

I sin egen trädgård gjorde Arvid Källström sin allra största kvinnofigur.

Bland hans större arbeten finns exempelvis fontänerna i Kalmar, Oskarshamn och Hultsfred, monumentet över Esaias Tegnér i Växjö (brons, 1926), Vid Målsnöret (brons, 1936, Hudiksvall) och Ölandsflickan (granit, 1943, Borgholms torg).

Med krucifix, dopfuntar, orgelfasader, med mera, har han smyckat flera kyrkor, främst i Småland.

Arvid Källström är representerad på Nationalmuseum, Moderna museet i Stockholm och Kalmar museum.

Han dog 1967 och är begravd på kyrkogården i Påskallavik.

TEXT & FOTO

Peter A Rosén

peter@oskarshamns-nytt.se

”Vindorgel” (Arvid Källström, bemålad cement och glas, 1954).
”Döderhultarn” i brons (Arvid Källström).
”Röda flickan” (Arvid Källström, bemålad cement. 1950-talet).