”Det är katastrofalt”

2020-02-06 0 av Peter A Rosén

KALMAR

”Vår önskan är att de tänker igenom det här lite mer innan de går till beslut i flygplatsfrågan”, säger Daphne Thuvesson, som var en av en handfull personer från organisationen Fridays for Future som demonstrerade utanför Kalmarsalen på torsdagsmorgonen.

Daphne Thuvesson tycker att det är märkligt att regionen ska gå in och köpa in sig i något som medborgarna redan äger.

–  Det här handlar om att flygplatsen ska kunna satsa mer på internationella linjer – och det är katastrofalt, med tanke på att det ökar utsläppen radikalt. Vi måste sänka utsläppen, säger hon.

Daphne Thuvesson understryker dessutom att beslutsunderlaget är dåligt.

– Det var ju därför som Kristdemokraterna yrkade på en återremiss.

– Det här är en stor investering. 80 miljoner kronor kan man göra mycket med. Man skulle kunna satsa på kollektivtrafiken, exempelvis.

Det var någon som sa att ni inte har tillstånd att stå här och demonstrera i dag? Stämmer det?

– Vi har tillstånd.

Fridays for future hade en betydligt större demonstration inför regionstyrelsens möte på onsdagen. På torsdagsmorgonen hade inte lika många möjlighet att vara med.

Daphne Thuvesson är en känd miljöpartist, men hon påpekar att det inte är partiet som står bakom demonstrationen.

– Många miljöpartister är med i Fridays for Future – men det är Fridays for Future som står bakom demonstrationen.

På onsdagen kunde vår tidning berätta att majoriteten i regionstyrelsen föreslår att Region Kalmar län ska gå in som delägare i flygplatsen i Kalmar.

Ett definitivt beslut tas under regionfullmäktigemötet i Kalmar under torsdagen.

Ingen återremiss 

Det var under ett extrainsatt regionstyrelsesammanträde på onsdagen som flygplatsfrågan behandlades. Och den politiska majoriteten föreslår att Region Kalmar län köper 50 procent av flygplatsbolaget för 80 miljoner kronor. Men styrelsen var inte enig. Vänsterpartiet och Kristdemokraterna vill att hela frågan ska återremitteras. Partierna vill se en fördjupad analys, främst kring ekonomi- och klimataspekten. Det blev ingen återremiss – och då valde Vänsterpartiet att rösta nej till förslaget. Sverigedemokraterna röstade ja, men partiet lade in ett krav om att en riskanalys (kring sådant ”som skulle kunna äventyra driften av flygplatsen”) ska genomföras.

Om affären genomförs får Kalmar Kommunbolag AB, som i dag äger flygplatsen, en reavinst på 73 miljoner kronor. Pengarna lämnas över till flygplatsen, Kalmar Öland Airport AB, som utvecklingsbidrag, för att ge bolaget en möjlighet att möta framtidens utmaningar och investeringar.

Hälftenägare

Säger regionfullmäktige ja till köpet på torsdagen, så går Region Kalmar län in som hälftenägare den 1 april i år. För att affären ska bli av, så måste även fullmäktige i Kalmar kommun rösta ja. Därefter ska nya ägardirektiv mejslas fram – och de ska behandlas av de berörda fullmäktigeförsamlingarna.

Kalmar kommun har ägt flygplatsen sedan 2007. Den ägdes tidigare av staten.

Tanken är att det nybildade bolaget ska få en styrelse med åtta ledamöter: tre från Region Kalmar län, tre från Kalmar kommun och två från näringslivet. Ordförandeposten kommer att växla mellan regionen och kommunen – och bytet genomförs efter ordinarie val.

Flygplatsen i Kalmar har omkring 45 reguljära avgångar i veckan – till Arlanda och Bromma. Till det kommer cirka 120 charteravgångar per år, till exempelvis Spanien, Grekland och Turkiet.

År 2018 flög 242 907 personer till eller från flygplatsen, vilket innebär att snittet per dag ligger på ungefär 700 personer. Lejonparten, 202 307 personer, var Stockholmsresenärer.

TEXT & FOTO

Peter A Rosén

redaktionen@oskarshamnsnytt.se

072-277 89 77

demostration kalmar 2.jpg

Ett antal personer demonstrerade även inne på regionfullmäktigemötet, trots att de blev uppmanade att respektera att det inte är tillåtet att demonstrera inne på själva mötet.