Stäng denna sökruta.

Oskarshamns-Nytt

MENY

Aktuellt

Öppet brev från näringslivet och ledande politiker: ”Vi behöver rättvisa villkor nu”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

DEBATT

Ett tiotal företagare, ordförande regionala utvecklingsnämnden, Region Kalmar län samt kommunstyrelsens ordföranden i Mönsterås, Vimmerby och Hultsfreds kommuner skriver ett öppet brev till Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) och Energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Vi behöver rättvisa villkor nu!

Vi som undertecknar detta brev är djupt oroade över situationen i södra Sverige och vill med detta brev uppmana regeringen att agera skyndsamt. Under senare tid så har södra Sverige drabbats hårt av höga energikostnader och det ser inte ut som att det kommer att ske några lättnader inom en snar framtid, snarare tvärt om.

Det senaste slaget var när en av de större nätägarna i södra Sverige höjde elnätsavgifterna och motiveringen till detta är just de höga elpriserna, detta lade ytterligare sten på en redan tung börda för näringslivet i vår region.

Senaste tiden har det kastats upp många olika förslag på borden från olika håll, alla är i och för sig välmenande och en del av dem skulle säkert också kunna göra en hel del nytta för ett hårt pressat näringsliv. Men vi saknar en seriös debatt om det som kanske är det största problemet, nämligen att de stora prisskillnader som råder skapar osunda konkurrensskillnader inom landet och det är något som riskerar att drabba svenska företag hårt.

Vi som skriver detta brev är representanter för företag som bedriver energikrävande verksamheter och som svarar för många arbetstillfällen. Vi skriver detta också ihop med företrädare för de kommuner och den region vi verkar i. Vi tillsammans delar bilden av att de orättvisa villkoren innebär en stor risk för våra företags överlevnad och därmed också en risk för tappade skatteintäkter för kommunerna och regionen.

Det råder idag en stor skillnad på elpriset mellan norra och södra Sverige och detta skapa allvarliga konkurrensskillnader mellan olika företag beroende på var i landet verksamheten är placerad. Frågan är om näringsminister Thorwaldsson tycker att detta är en bra näringspolitik? Vi tycker det inte!

Alla företag, oavsett var i landet de verkar bidrar till vårt lands utveckling och välstånd. Då borde vi alla också ha i alla fall likvärdiga grundförutsättningar för vårt arbete. Vi anser också att det är hög tid att regeringen ser över möjligheterna att ge ett stöd till hårt drabbade företag likt det stöd som regeringen beslutat om för privatpersoner.

Därför uppmanar vi nu regeringen med näringsminister Thorwaldsson och energiminister Farmanbar i spetsen att skyndsamt agera och att inleda ett arbete med att skapa jämlika förutsättningar för näringslivet över hela landet samt att se över möjligheterna till ekonomisk kompensation till hårt drabbade företag.

Vi skulle sätta mycket stort värde på ett svar på detta öppna brev från berörda ministrar. Svar ställs till Jacob Käll, kommunstyrelsens ordförande Vimmerby kommun, som tar på sig ansvaret att delge svaret till övriga undertecknare.

Adress: Jacob Käll, Stadshuset, 598 81 Vimmerby

E-post: jacob.kall@vimmerby.se