SVERIGE
Årligen uppskattas omkring 15–20 miljarder kronor betalas ut felaktigt från välfärdssystemen, varav ungefär 90 procent orsakas av att beslut om ersättning baseras på felaktiga uppgifter. Nu ska Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ska få bättre verktyg för att förhindra felaktiga utbetalningar och motverka bidragsbrott.
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har ett viktigt uppdrag att säkerställa att de uppgifter som lämnas i ansökningar om ersättning är korrekta. För att kunna uppfylla detta krävs ibland att myndigheterna får bredare befogenheter att kontrollera information.
Idag är myndigheternas möjligheter att hämta in och kontrollera uppgifter oftast begränsade till den person som ansöker om en förmån. Det innebär att de enbart kan granska information som rör den sökande direkt. Ibland är det dock nödvändigt att också utreda förhållanden som berör en tredje person, exempelvis den andra föräldern i ett ärende om tillfällig föräldrapenning eller assistenten i ett ärende om utbetalning av assistansersättning.
Motverka bidragsbrott
Regeringen har lagt fram ett förslag till riksdagen som syftar till att ge Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten utökade möjligheter att hämta in uppgifter. Detta för att säkerställa korrekta beslut i ärenden om socialförsäkringsförmåner och effektivt motverka bidragsbrott och felaktiga utbetalningar.
Förslaget innebär att myndigheterna ska kunna inhämta nödvändiga uppgifter – till exempel om inkomst, arbete och boende – från aktörer som banker, försäkringsbolag och arbetsgivare. Detta kommer att gälla både den sökande och andra relevanta personer i ärendet, vilket skapar ett mer komplett underlag för beslutsfattande.
– Bidragsbrott och bedrägerier mot välfärdssystemen är systemhotande. Genom de förslag som regeringen nu lämnar tar regeringen ytterligare krafttag mot bidragsbrottslighet och utökar myndigheternas möjligheter till kontroll. Rent konkret skulle det kunna handla om att banker måste lämna uppgifter om kontoutdrag som visar att en assistent har handlat på en matbutik i Malmö samtidigt som samma person har redovisat arbetad tid som assistent i Linköping. Det är uppgifter som finns men som i dag inte kan användas av myndigheterna, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).
Kontrollera inkomstuppgifter
Regeringen föreslår att Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten får rätt att ta del av fler uppgifter om juridiska personer, exempelvis gällande ekonomi, kontotransaktioner och företagsförsäkringar. Vidare föreslås en uttrycklig rätt för socialnämnderna att hämta in inkomstuppgifter från Skatteverket. Detta för att socialnämnderna ska kunna kontrollera och fatta korrekta beslut om ekonomiskt bistånd.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 december 2025.

Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.