INSÄNDARE
I en tid där digitala betaltjänster blir alltmer dominerande borde det vara en självklarhet att dessa tjänster förenklar vår vardag.
Men alltför ofta ser vi motsatsen.
Avgifter smygs in, användarvillkor är snåriga, och säkerheten är ibland ett skämt.
Det är absurt att det ska kosta extra att betala digitalt – trots att det är just användarna som gör tjänsten värdefull.
Det är också orimligt att man behöver en högskoleutbildning för att förstå villkoren, och att användare ska behöva oroa sig för bedrägerier bara för att de vill swisha eller använda kort på nätet.
Betaltjänster har en viktig roll i ett modernt samhälle, men då krävs det att de är transparenta, säkra och rättvisa.
De ska bygga förtroende – inte profitera på okunskap och stressade konsumenter.
Det är dags att ställa krav.
En betaltjänst ska göra livet enklare – inte dyrare, krångligare eller otryggare.
Kevin Johansson

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se