KALMAR LÄN
Handeln är avgörande för att skapa levande städer och nya jobb i hela landet. Nu lanserar Svensk Handel en ny utmärkelse, ”Sveriges bästa handelskommun”, för att uppmärksamma kommuner som aktivt och långsiktigt jobbar med att skapa goda förutsättningar för handelns utveckling.
Den grundläggande drivkraften för att bygga levande städer, skapa jobb i hela landet och bidra till att orter växer är handeln. För att uppmärksamma kommuner som arbetar målmedvetet och långsiktigt för att skapa gynnsamma förutsättningar för handelns utveckling, lanserar Svensk Handel en ny utmärkelse: ”Sveriges bästa handelskommun”.
De tio kommuner som lyckats kvalificera sig till finalen av juryn för första gången är följande: Arboga, Falkenberg, Helsingborg, Kalmar, Mellerud, Nacka, Solna, Tomelilla, Täby och Östersund.
Hylla goda exempel
Med utmärkelsen vill Svensk Handel sätta ljuset på kommunernas avgörande roll i att forma ett starkt, hållbart och framtidsinriktat handelsliv i hela Sverige.
– Sveriges bästa handelskommun handlar inte bara om att hylla goda exempel – det handlar också om att visa hur bra förutsättningar för handel skapas lokalt, och inspirera fler kommuner att särskilt satsa på handeln. Man blir inte en bra handelskommun av en slump – det är ett resultat av prioriterade satsningar, säger Maud Olofsson, juryordförande och tidigare näringsminister.
Fem nyckelparametrar ligger till grund
Nu har juryn, baserat på ett gediget arbete, utsett årets tio finalister. Kommunerna har valts ut efter att ha visat prov på starkt ledarskap, god samverkan med näringslivet, konkreta resultat och höga ambitioner för framtiden.
Utmärkelsen bygger på en årlig nationell ranking av alla Sveriges kommuner, där fem nyckelparametrar ligger till grund. Därefter genomför Svensk Handel en fördjupad analys av de tio bäst placerade kommunerna. Med hjälp av intervjuer, research och lokala exempel skapas ett material som juryn använder för att göra sin bedömning.
– Vi tittar på kvantitativa data som kompletteras med samtal med både kommuner och handelsföretag. Ett rikt butiksutbud, god dialog mellan kommun och näringsliv och prioritering av trygghetsfrågor är några exempel på vad som krävs för att nå finalen, säger Maud Olofsson.
Vinnaren av Sveriges bästa handelskommun kommer att presenteras vid Nordic Retail Summit i oktober.

Juryn för 2025 består av:
- Maud Olofsson, ordförande (tidigare näringsminister och ordförande för Visita)
- Martin Kits, chef näringspolitik och opinionsbildning, Svensk Handel
- Maria Mikkonen, chefsekonom, Svensk Handel
- Henrik Ekelund, enhetschef näringspolitik, Svensk Handel
- Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert, Svensk Handel

Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.