Missa inte: Här är utesporten som är mer inne än någonsin

Missa inte: Här är utesporten som är mer inne än någonsin

2021-01-31 0 av Conny Blomander






Dela gärna artikeln:

OSKARSHAMN

Den 13 maj körs första deltävlingen i Bilcross-SM 2021.

Redan nu är antalet platser slut.

– Intresset är enormt, vi kan inte ta emot alla som vill vara med, säger koordinatorn för Bilcross-SM, Joakim Karlsson.

Totalt är 226 ordinarie och 39 reserver uttagna.

–  Vi vågar inte ta med fler för närvarande trots att det finns intresse. Anledningen är att de olika arrangörerna inte kan ta emot hur många tävlande som helst i depåerna, säger Joakim Karlsson.

Ett klart bevis på att Bilcross-SM är den nya stora motorflugan är att Oskarshamns RRC till 2021 har åtta anmälda förare.

Bland andra regerande mästaren, Uffe Eriksson.

Folkracerävar

Två nya medlemmar från ORRC debuterar i Bilcross i år. Alexander Trybjer och Tom Lund, två gamla folkracerävar som vill växla upp ett snäpp.

De åtta som kör Bilcross-SM 2021 från ORRC är; Alexander Trybjer, Tom Lund, Henrik Göransson, Patrik Ekman, Uffe Eriksson, Weine Svensson, Maria Lindqvist och Mattias Lindqvist.

Från Vimmerby MS finns bland andra, Toteboexpressen, Timmo Helgesson anmäld. Timmo som slutade fyra totalt förra året.

De inledande åren har det varit framhjulsdrivna bilar som gått bäst på tävlingarna och som hamnat överst på prispallarna.

Totalt var det tre förare med framhjulsdrivna bilar som hamnade överst. Guldåkaren, Uffe Eriksson i en Saab, silvermedaljören, Daniel Hulken Samuelsson i en Opel Astra V6 och bronsmedaljören, Tobbe Svärd i en Saab.

Trots att de bakhjulsdrivna bilarna inte är lika framgångsrika i Bilcross så finns det ingen tendens att de bakhjulsdrivna ekipagen minskar. Trivs man med att åka typ Volvo, WV så verkar det svårt att växla om till framhjulsdrivet.

Tjejliga

– Vi satsar i år på en RWD-cup för de bakhjulsdrivna ekipagen och en Tjejliga. Antalet anmälda tjejer har ökat lite i år. Deltagarna i båda cuperna kör som vanligt tillsammans med de övriga men kommer att få poäng i respektive cup beroende på resultat i SM, säger Joakim Karlsson.

–  Båda dessa cuper kommer ha fina priser, liksom huvudtävlingen och varje deltävling.

De första deltävlingarna 2021 blir tvådagarssammandrag i Tomelilla och Svampabanan, den 13 och 15 maj.

De 25 bästa från 2020 kommer att ha förtur till dessa tävlingar.

Till övriga deltävlingar kommer de bästa placeringarna i Tomelilla ge förtur, och så vidare.

Totalt kommer det att max tävla runt 150 ekipage varje dag i Tomelilla, fler kan arrangören, Tomelilla MK, inte få in i depån.

Tävlingarna under 2021 hittar du här.

Detta har hittills varit de återkommande tävlingsbanorna.

Vimmerby MS har en mycket fin anläggning och kompetens att arrangera stora folkracetävlingar – Semesterracet. Intressant för denna region är om VMS kan bli aktuella till nästa säsong – och om VMS är intresserade?

–  Jag har tyvärr inget nytt om 2022 för närvarande men vi håller alla dörrar öppna, säger Joakim Karlsson.

Det kan noteras att de flesta av årets deltävlingar kommer att sändas över webb-TV.

Bilcross är en mycket ung bilsport.

2018 var första året den nya bilsporten Bilcross arrangerades.

Då körde man med både rallycrossbilar och bilcrossbilar.

Det blev en otrolig succé. Inför 2019 hade intresset ökat så enormt att man valde att plocka bort rallycrossbilarna och enbart köra med bilcrossbilar. Det fanns helt enkelt inte plats i depåerna att även ha rallycrossbilar.

Fick SM-status

2019 fick Bilcross SM-status.

Bilcross är snäppet över folkrace, typ gamla rallycross-B.

Liksom i folkrace är alla bilar som deltagit i tävlingarna tillgängliga att köpas på anbud.

2019 och förra säsongen var anbudsumman på bilarna satt till 20 000 kronor. Till denna säsong har man ökat till 23 000 kronor.

Regerande mästaren i Bilcross-SM, Uffe Eriksson, Oskarshamns RRC får sju klubbkamrater med sig till kommande säsong. Arkivfoto: Ann-Heléne Svensson.