INSÄNDARE
I dag är det bara på sträckorna mellan Nässjö och Eksjö samt mellan Berga och Hultsfred som det går persontåg.
Däremot går det godståg som utnyttjas av företag längs sträckan.
Det behövs en kombiterminal i industriområdet Kvastmossen vilket skulle kunna utnyttjas av exempelvis Scania.
Den ligger nära befintlig järnväg och skulle med stickspår ansluta till järnvägen.
Oskarshamns hamn som är spåransluten är viktig för järnvägen. Den ingår i nätverket för transporter TEN-T som är en organisation för satsning på infrastruktur inom EU.
”Hela sträckan”
Persontågtrafiken bör återupptas på hela sträckan mellan Oskarshamn och Nässjö.
Det måste vara en tidtabell som är anpassad till tågen på Stångådalsbanan i Berga och Hultsfred.
Det är viktigast i Hultsfred.
Vidare bör det vara ett samarbete med Destination Gotland för samordning av tidtabellerna i anslutning till färjornas avgångs- och ankomsttider.
Banan blir ännu viktigare med tanke på världsläget och Gotlands position.
”Under sommartid kan det gå direkttåg mellan Oskarshamn och Halmstad via Jönköping”
Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet
Under sommartid kan det gå direkttåg mellan Oskarshamn och Halmstad via Jönköping.
Helst bör det bli uppehåll i Målilla och om möjligt i Mörlunda.
Både näringslivet och turismen kan utnyttja banan. Det kan ordnas paketresor som innefattar resor med tågen.
Både Berga och Oskarshamns stationshus är mycket inbjudande, framförallt stationen i Oskarshamn.
En ort och region med goda kommunikationer är attraktiva.
Med persontrafik på banan kommer den locka fler människor att bosätta sig och företag att etablera sig i orter längs banan.
I kommunerna (Nässjö inräknat) längs banan bor det drygt 94 000 människor.
”Behöver utvecklas”
Norra Kalmar län behöver utvecklas mer för att bli attraktivt.
Med de nya Krösatågen finns möjlighet till snabba förbindelser.
Det är Nässjö samt Linköping via Stångådalsbanan som är det stora knutpunkterna för resenärer längs banan.
Det går säkert att få bidrag från EU till utveckling av banan.
Det bör ligga i kommunernas intresse.
Christer Wilhelmsson
Järnvägsfrämjandet

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se