Polisen går ut med mycket viktig information till hushåll i Kalmar län

Polisen går ut med mycket viktig information till hushåll i Kalmar län

2021-02-26 0 av Peter A Rosén







LÄNET

Nästa vecka får 245 000 hushåll i länen Kalmar, Blekinge, Kronoberg och Skåne vykort från polisen.

Där berättar polisen hur du ska agera för att inte gå i bedragarnas fällor.

Det är viktigt att vara förberedd när telefonen ringer, betonar polisen, som har valt att skicka vykorten till dem som har passerat 70-årstrecket.

”Syftet är att stärka dem som, oftare än andra, drabbas av telefonbedrägerier”, skriver polisen i ett pressmeddelande.

”Mentalt förberedd”

– En viktig framgångsfaktor för att förhindra telefonbedrägerier är att den som tar emot samtalet är mentalt förberedd redan innan telefonen ringer. Det är lättare att agera som man vill om man har tänkt ut det i förväg. Vi har hört många berätta att de tidigt i samtalet upplevt att något är fel – men ändå inte lagt på luren eftersom bedragarna verkar trovärdiga och lyckas stressa den uppringda, säger Carina Persson, som är regionpolischef i polisregion Syd.

Telefonbedrägerier, så kallad vishing, är ett stort problem. Under 2020 anmäldes brottsvinster för 22,5 miljoner kronor inom polisregion Syd.

– Brottsvinsterna återinvesteras i annan kriminell verksamhet – ofta kopplat till grova vapen- och narkotikabrott.

”Klart överrepresenterade”

”Brottsoffren är många. Under 2020 var det nästan 1 700 personer i polisregion Syd som anmälde att de utsatts för telefonbedrägeri. Personer över 70 år är klart överrepresenterade”, skriver polisen.

– Många blir av med sina livsbesparingar och känner djup skam över att de inte förstod att de blev manipulerade, säger Carina Persson.

”Poliserna arbetar med bedrägerierna i flera spår: bland annat genom utredningar, men också genom internationell samverkan, genom att försöka påverka produktägare att göra olika tjänster mer säkra och genom brottsförebyggande kommunikation”, skriver polisen.

”Vi hjälps åt”

”Polisen i polisregion Syd informerar ofta om denna fråga i medier och sociala medier men vill nu ge personer möjlighet att sätta upp en påminnelse, i just den miljö där de kanske skulle ta emot samtalet, om hur de vill agera när telefonen ringer.”

– Vänner och anhöriga kan hjälpa till genom att prata med varandra om vykortet, om vad som står i det och hur man ska agera när telefonen ringer. Vi hjälps åt, säger Carina Persson.

FOTO

POLISEN