ANNONS

Äldre kvinna som pratar i mobilen
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

Polisens uppmaning – prata med äldre om bedrägerier

ANNONS

SVERIGE

En ny sociala medier-kampanj från Polisen lyfter vikten av att prata med äldre om bedrägerier. Budskapet är tydligt: genom att sprida kunskap kan vi tillsammans förhindra att fler äldre faller offer för bedragare.

I ett uppmärksammat inlägg på sociala medier uppmanar Polisen allmänheten att ta sig tid att prata med äldre i sin närhet – vänner, familjemedlemmar eller andra man möter i sin vardag – om hur man skyddar sig mot bedrägerier. Bakgrunden är den oroväckande trenden att äldre ofta är särskilt utsatta för bedrägeriförsök.

Stärka äldres motståndskraft

Polisen framhåller att kunskap är det mest effektiva vapnet mot bedragare. Genom att informera om vanliga bedrägerimetoder och varningssignaler kan vi stärka de äldres motståndskraft och minska risken att de blir lurade på sina livsbesparingar eller personuppgifter.

För att underlätta dessa viktiga samtal har Polisen tagit fram ett omfattande material på sin hemsida. Där finns konkreta underlag som kan användas för att initiera och fördjupa diskussionen. Materialet inkluderar:

  • Tre filmer om bedrägerier: Filmerna belyser olika scenarion där bedrägerier kan äga rum – på stan, i hemmet och på nätet. Dessa visuella exempel gör det lättare att förstå hur bedragare agerar i olika situationer.
  • Samtalsguide: En guide som erbjuder konkreta frågor och samtalsämnen för att underlätta dialogen. Den hjälper till att strukturera samtalet och se till att viktiga aspekter tas upp. Det kan exempelvis handla om hur man avslutar ett obekvämt samtal, var man förvarar sin plånbok och sina lösenord samt hur man kan agera om en bedragare försöker lura sig in i din bostad.
  • Utbildningspaket: Försök inte lura mig är ett utbildningspaket med handledning, filmer och informationsmaterial. Det kan exempelvis användas för studiecirklar och informationsmöten.  

Ingen ska skämmas för att ha blivit lurad

Polisen betonar vikten av att aldrig lägga skulden på den som blivit utsatt för bedrägeri. Bedragare är skickliga manipulatörer som ofta framstår som empatiska och cyniskt utnyttjar äldres tillit. Det är inte den utsattas fel att de blir lurade.

Om en äldre person i din närhet har fått ett misstänkt samtal och bedragaren är på väg hem till dem, ska du omedelbart ringa 112. Detta räknas som ett pågående brott och kräver snabb polisåtgärd.

Gemensamt åtagande

Syftet med polisens kampanj är att ge verktyg för att lära sig känna igen tecken på ett bedrägeriförsök och hur man bäst agerar om man misstänker att man utsätts för ett sådant. Genom att ta del av materialet och prata om det tillsammans kan både den äldre och den som informerar öka sin medvetenhet och beredskap.

Polisens initiativ understryker att ansvaret att skydda våra äldre från bedrägerier inte enbart ligger på myndigheter, utan är ett gemensamt åtagande. Genom att sprida information och engagera oss i dessa samtal kan vi göra en konkret skillnad och skydda våra nära och kära från att bli offer för brott.

LÄS MER: Prata med nära och kära om bedrägerier

+1
7
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS