SVERIGE
Under påsken väntas försäljningen i dagligvaruhandeln att uppgå till 8,8 miljarder kronor. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor. Fyra av fem lägger helst godis i påskägget men där finns också andra populära gåvor att ge bort.
Påsken är särskilt viktig för handlare inom dagligvaruhandeln. Nästan åtta av tio uppger att högtiden är av betydelse för försäljningen, och hela 92 procent planerar att ha en kampanj i samband med påsken. Konsumenterna är tydliga i vad de förväntar sig på påskbordet. Fortsatt så är det klassiska påskvaror som ägg, sill och lax som anges vara viktigast på påskbordet.
Fler arbetstillfällen
Att högtiden är viktig för handeln bekräftas också av att arbetstillfällen skapas till följd av ett ökat tryck i butikerna. Svensk Handels prognos indikerar att enbart påsken i år förväntas skapa 1150 arbetstillfällen inom dagligvaruhandeln. Absolut vanligast är att ta in en till två personer extra för att möta det ökade trycket i butikerna.
– Utöver att handeln är med och bidrar till lyckade påskfiranden i svenska hushåll så är det viktigt att belysa att lyckade högtider, med god försäljning, är centrala för att handeln fortsatt ska vara en av Sveriges viktigaste tillväxtmotorer. Vi är stolta över de arbetstillfällen som skapas nu i påsk, och hoppas på att de blir ännu fler i framtiden, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Troligast är att påskägget innehåller godis
Många ser framemot möjligheten att under kommande dagar leta efter påskägg. När det väl öppnas är det, föga förvånande, godis som antagligen ligger däri. 81 procent anger att påskägget som ges bort kommer innehålla sötsaker. Men även skraplotter, leksaker och pengar är förhållandevis populära gåvor att ge bort.
– Trots att påsken i mångt och mycket är dagligvaruhandelns högtid så ser vi att allt fler företag inom sällanköpshandeln anser att högtiden är viktig för försäljningen, och att nära hälften planerar att genomföra någon form av påskkampanj i år. För många lite mer nischade företag, exempelvis inom konfektyr, kan kommande dagar vara några av årets viktigaste, säger Maria Mikkonen.