Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

SCBs årliga rapport: Mer läsk och godis i varukorgen medan övriga varugrupper minskade

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Mindre mat för mer pengar under 2022, visar SCB:s årliga rapport om livsmedelsförsäljningen. Räknat i volym minskade försäljningen av fisk samt kaffe, te och chokladdryck allra mest medan försäljningen av godis ökade.

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker i Sverige landade på 356 miljarder kronor under 2022. Det är 22 miljarder mer än 2021, vilket motsvarar en uppgång med 6,6 procent.

”Inflationen ligger bakom den stora försäljningsökningen. Volymen av sålda livsmedel och drycker minskade faktiskt med 2,7 procent under 2022”, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Försäljningen sjönk

Sett till enskilda varugrupper ökade försäljningen i löpande priser, alltså räknat i faktiska kronor, mest för ”kaffe, te och chokladdryck” (+18,1 procent), ”oljor och fetter” (+13,4 procent) och ”bröd och övriga spannmålsprodukter” (+10,9 procent).

– Men räknat i volym, det vill säga i fasta priser, så sjönk försäljningen i nästan alla varugrupper. Mest av allt för ”fisk”, ”kaffe, te och chokladdryck” och ”frukt”, säger Louise Eklund.

Godisförsäljningen ökade

De enda varugrupperna där den sålda volymen faktiskt ökade under 2022 var ”mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer” samt ”socker, sylt, honung, choklad och konfektyr”.

– Försäljningen av godis ökade både räknat i volym och i löpande priser. Under 2022 såldes godis för 2 527 kronor per person i löpande priser, vilket är en ökning med 215 kronor. Samtidigt minskade försäljningen av både färsk frukt och färska grönsaker per person, både i volym och i kronor.

Försäljningsutveckling

Försäljningsutvecklingen mellan 2021 och 2022 i miljoner kronor:

Varugrupp20212022Löpande
priser (%)
Fasta
priser (%)
Livsmedel & drycker334 367356 3816,6-2,7
Livsmedel & alkoholfria drycker283 531306 5238,1-2,5
Livsmedel252 769272 1197,7-2,9
Bröd och övriga spannmåls-produkter41 67146 22910,9-1,0
Kött45 32948 9738,0-2,7
Fisk14 85714 8730,1-9,8
Mjölk, ost och ägg41 96746 38710,5-5,5
Oljor och fetter7 8098 85513,4-6,3
Frukt21 91321 9470,2-8,4
Grönsaker31 76133 3314,9-4,9
Socker, sylt, honung, choklad & konfektyr35 05038 5119,93,9
Övriga livsmedel12 41413 0114,8-3,8
Alkoholfria drycker30 76234 40311,81,1
Kaffe, te och chokladdryck8 98010 60118,1-8,9
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- & grönsaksjuice21 78223 8039,35,0
Alkoholhaltiga drycker50 83549 858-1,9-3,8
Spritdrycker10 37410 173-1,9-2,9
Vin inkl. cider26 27125 870-1,5-3,8
Öl14 19013 815-2,6-4,7
Ölglas med flaskor i bakgrunden
Försäljningen av öl minskade mellan 2021 och 2022. Detsamma gäller för vin, cider och övriga spritdrycker. SCB konstaterar en ökning av försäljningen av alkoholfria drycker, framförallt mineralvatten, läsk och juice.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS