ANNONS

Publikfavorit på tv lockar nya förare till yrket: “Det är väldigt kul”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Den nionde säsongen av publikfavoriten Svenska Truckers fortsätter att lyfta fram svenska lastbilschaufförer för att locka nya förare till yrket. Säsongen sponsras av Scania Sverige och fler sidor av branschen visas upp genom några besök på landets serviceverkstäder.

Programmet är en produktion initierad av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag för att lyfta fram en samhällsbärande bransch och det varierande och spännande chaufförsyrket.

Skapar mervärden

Varje avsnitt i linjär TV, som visas på måndagar, ses i snitt av över 200 000. Programmet belönades 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Kompetenta yrkesmänniskor som visar att de är duktiga på sitt yrke blir ett ärligt, populärt och engagerande TV-program.

– Det är väldigt kul att vår långsiktiga satsning på kommunikationskonceptet Svenska Truckers skulle ge mervärden inte bara form av nyrekrytering utan även ökad förståelse och intresse för hela vår bransch, säger Mikael Nilsson, styrelseordförande i Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.

Kvinnliga elever ökar

Enligt den senaste Skolledarrapporten från TYA är andelen kvinnliga elever nu på rekordsiffran 34 procent. Dessutom får i genomsnitt 83 procent av transporteleverna jobb direkt efter avslutad examen. En hög siffra jämfört med andra yrkes- och gymnasieprogram. I Östergötland, Norrbotten, Halland, Blekinge, Värmland och Västra Götaland ligger dessutom den siffran på över 90 procent.

I den nya säsongen kan vi visa ännu fler sidor av yrket inifrån flera av landets serviceverkstäder tack vare att Scania Sverige kommer in som fortsatt sponsor till programmet.

– Det händer spännande saker bakom kulisserna inne i verkstäderna som är en förutsättning för att transporterna ska flyta på och att förarna kan göra sitt jobb. Vi gör fantastiska lastbilar och vi har en lika hög kvalitet på vår viktiga serviceverksamhet, som håller fordonen i gång, säger Cecilia Ringenson, Brand and Marketing Communications Manager och projektledare för Svenska Truckers på Scania Sverige.

Spännande karaktärer

I den nionde säsongen möter vi både favoriter från tidigare säsonger och en del nya ansikten. Några som dyker upp är bland annat nya deltagarna Jennifer som kör lastbil i trakterna runt Åre, André som trafikerar skogsvägarna i Värmland och Emma i Strömsund som ligger ute på långa transporter runt om i Sverige med bas i Strömsund plus fler nya spännande karaktärer.

En del bekanta ansikten dyker upp igen såklart som Micke Martell, Emina Nilsson, Linda Sunnefors, Adam Axelsson, Maja (bilden) och många fler som håller svenska samhället rullande!

Säsong nio presenteras av Fair Transport, Scania Sverige och Sveriges Åkeriföretag och går att se på TV3 på måndagar och går att streama på Viaplay.

Foto: Scania

+1
12
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
3
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS